2012.
március
24. 12:26

Egyre rosszabbul alszunk - Veszélyes lehet az óraátállítás

Címkék:
óraátállítás Az egészséges szervezetet is megviseli az óra-átállítás. A nyári időszámításra való áttérés miatt ugyan csak egy órával alszunk kevesebbet, ám ez a "veszteség" komoly veszélyekkel jár – állítja az alvásszakértő.

Jóllehet, csupán 60 perccel kell előreállítani az órákat a nyári időszámításra való áttérésnél, ez az alvásveszteség súlyos kockázatokkal járhat – figyelmeztet az alvásterapeuta. Dr. Hermánné Fogarassy Éva az "Alvás világnapja" kapcsán beszélt erről a problémáról a WEBBetegnek.

A szakértő elmondta: hosszú évek tapasztalatai mutatják, hogy a nyári időszámításra való átállást követő napokban feltűnően sok a baleset. Az emberek figyelmetlenebbé, ugyanakkor agresszívabbá válnak, amelynek hátterében az egy órás „alvásadósság” áll.

A biológiai órát nem olyan könnyű átállítani, mint a hálószobában függő faliórát. Az átállás még az egészségesek esetében is átlagosan 7-10 napot vesz igénybe – állítja a pszichológus. Az alvásszakértő azt javasolja, érdemes készülni az átállásra, vagyis napokkal az új időszámítás előtt kicsit hamarabb aludni menni és kicsit hamarabb ébredni. A szervezet folyamatos „szoktatása” jóvoltából elkerülhető, hogy a szervezetet hirtelen megzavarja a biológiai órába való külső beavatkozás.
Az alvásmegvonás számos betegség kiváltó oka lehet

Hermánné Fogarassy Éva az „Alvás világnapja” kapcsán elmondta azt is: elgondolkodtató, hogy a patikai készítmények csaknem 30 százaléka az alvászavar orvoslására szolgál, mint ahogy az sem véletlen, hogy az állatorvosok nem ismerik ezt a problémakört. Mindez azt jelzi, hogy a lakosság csaknem egyharmadát érintő gond tipikus civilizációs probléma.

Az alvásterapeuta hangsúlyozta a naplemente kiemelt szerepét. Mint mondja, ez az időszak az emberi szervezetben speciális hormonális változásokat indít be, azaz felkészíti azt az alvásra. Ekkor kezd termelődni az agyban az ideális alváshoz nélkülözhetetlen, melatonin nevű hormon. Az elektromosság feltalálása azonban igencsak „beleszólt” ebbe a folyamatba, így a kulcsinger a legtöbb ember számára lényegében megszűnt.

A melatonin kizárólag sötétben képes termelődni, ezért alapvető fontosságú, hogy teljesen lesötétített helyiségben hajtsuk álomra a fejünket – mutat rá a szakértő. Az alvásterapeuta hozzátette azt is, hogy az alvásmegvonás számos betegség kiváltó oka lehet. A felhalmozott „alvásadósság” a sokak által ismert pszichés problémák (depresszió) mellett szív- és érrendszeri betegségekhez, emésztőrendszeri problémákhoz és immungyengeséghez vezethet.

Kiderült, hogy például már 3-4 napos alvásmegvonás drasztikusan csökkentheti a szervezet ellenálló-képességét, szabad utat adva a sejteket károsító folyamatoknak, így a rákos folyamatoknak.

Forrás: webbeteg.hu

A teljes cikket itt olvashatja.

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART