2009.
december
27. 09:23

Hallott már a pudingvegetáriánusokról?

Címkék:
puding Pudingvegetáriánusoknak nevezik az angolszász országokban azokat az idős nőket, férfiakat, akik a legszívesebben "tejbepapin" élnek, mert nem kell vele pepecselniük.

Az életkor előrehaladtával gyengül az ízlelőbimbók érzékenysége, emiatt csak bizonyos ízeket (például édességet) részesítenek előnyben, elhanyagolják a fehérjék, nyomelemek, vitaminok fogyasztását. Az otthon vagy idősek otthonában élő, hetvenöt esztendősnél korosabb nők, férfik egy része kórosan sovány, betegesen alultáplált.

Pedig a helyes táplálkozásra idősebb korban is ügyelni kell! Főleg hatvanon túl hajlamos az ember elhanyagolni az étkezését, a kelleténél kevesebb kalóriát fogyaszt, nem iszik elegendő folyadékot. Sokan nem pusztán anyagi megfontolásból, hanem azért is csökkentik a táplálékfelvételt, mert úgy vélik: nekik a kevesebb is elég. A tévhit végzetes lehet a lassú és folyamatos testsúlycsökkenés gyengíti a szervezet immunrendszerét. A mozgáshiány ugyancsak csökkenti az étvágyat, nem sarkallja az embert az önellátásra, miáltal elhanyagolja a rendszeres, legalább napi háromszori étkezést, nem főz magának, mert "egy embernek fölösleges". Az elmagányosodás, a rendszeres gyógyszerszedés, a hiányos fogazat egyaránt oka lehet a mindegyre csökkenő energiabevitelnek.

Táplálkozástudományi szakemberek éppen ezért javasolják, hogy egyéb megoldás híján, az időseket "űrhajóskoszttal" lássák el. Az ilyen, viszonylag kis mennyiségű étel is tartalmazza az életkoruknak és tevékenységüknek megfelelő mennyiségű kalóriát és tápanyagot. Ugyanakkor hozzátartozóikban tudatosítani kell, hogy a hetvenen felüliek súlyvesztése egyáltalán nem normális, nem a korral összefüggő állapot. A fiatalabb kori életmód - mozgás, táplálkozás, szellemi igények fenntartása, a társaság megőrzése része, sőt feltétele az emberhez méltó életminőségnek.

Forrás: STOP/Terefere
 

Vissza
2009.
november
21. 15:10

A tornagyakorlatok javítják az idősek életminőségét

A Journal of the American Geriatrics Society c. szaklapban megjelent tanulmány három program hatásosságát hasonlította össze, amelyeknek az volt a céljuk, hogy csökkentsék az idős betegek eséseinek számát és javítsák életminőségüket. Az eredmények alapján úgy tűnik, a testmozgás az a módszer, amely leghatékonyabban javít az idősek életminőségén.
Tovább
2009.
november
20. 21:23

Egy kis odafigyelés

Egy kis odafigyelés Minden évszakban vigyázniuk kell az egészségükre az idős embereknek, de a téli hónapokban több veszély leselkedik rájuk, mint általában. A helyes életmód segít a bajok megelőzésében.
Tovább
2009.
november
15. 14:41

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék Lényeg a tápanyaggazdagság! Az időseknek kevesebb kalóriára, ellenben ugyanolyan sok létfontosságú tápanyagra van szükségük, mint a fiatalabbaknak. Fogyasszon sok gyümölcsöt, zöldséget (különösen hüvelyeseket: babot, borsót, stb.), teljes kiőrlésű gabonaterméket, tejterméket, sovány húst (és hústerméket), halat, tojást, valamint növényi olajat.
Tovább
2009.
augusztus
24. 00:13

Oliva és hal az infarktus ellen

Oliva és hal az infarktus ellen A mediterrán országokban, de Észak-Európában is jellemzően kevesebben kapnak szívinfarktust, szívbetegséget, mint nálunk. Szakemberek szerint a kedvező statisztika azt mutatja, hogy kevésbé stresszes életmódot folytatnak, és egészségesebben étkeznek: az olivaolaj, valamint a tengeri halolaj segít megelőzni a betegségeket.
Tovább
2009.
november
03. 19:12

Páfrányfenyő az elbutulás ellen?

Páfrányfenyő az elbutulás ellen? A páfrányfenyő (ginkgo biloba) fokozza az agy vér- és oxigénellátását, javítja a szellemi teljesítőképességet, alkalmas időskori memóriaproblémák kezelésére és roboráló szerként is alkalmazható.
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART