2011.
április
18. 14:38

Szépít és erősít: mindent az antioxidánsokról

Címkék:
friss zöldségek Kívülről fiatalít, belülről energiával tölt fel, lassítja az öregedést, és még a betegségektől is távol tarthat. Mi az, ami minderre képes lehet? Ismerjük meg az antioxidánsok világát!

 

Antioxidánsok a szabadgyökök ellen

 

Földi létünk egyik alapja az oxigén, így szervezetünknek is szüksége van erre az elemre ahhoz, hogy a tápanyagok hasznosulni tudjanak, vagy megbirkózzunk a stresszel. Ezen folyamatok során azonban szabadgyökök, azaz kihasználatlan kémiai kötéseket tartalmazó vegyületek keletkeznek. Legfőbb veszélyük, hogy súlyos, sejtszintű változásokat okozhatnak, így növelve bizonyos betegségek (szív-érrendszeri és daganatos elváltozások) kialakulásának esélyét, fokozzák az öregedést, illetve gyengítik az immunrendszert. Az antioxidánsok ezeket a folyamatokat képesek hatástalanítani, méghozzá úgy, hogy leállítják a túlzott mértékű oxidatív folyamatokat, mielőtt még szervezetünkben súlyos változások állnának be. Antioxidáns lehet vitamin, ásványi anyag és egyéb más vegyület is.


A színes-ízes a nyerő!

Nátha esetén a narancsléért és a C-vitaminért nyúlunk, ha pedig szépen akarunk barnulni, akkor karotinban gazdag étrenddel készítjük elő bőrünket a napfürdő előtt. Ha a diagnózis szerint magas a koleszterinszintünk, akkor azt javasolják a szakemberek, hogy gyakrabban kerüljön terítékre a fokhagymás pirítós, míg a zöld teát elhízás esetén érdemes fogyasztani.
A növények élénk színéért és jellegzetes ízéért a kincset érő fitonutriensek felelősek, melyek erős ízű, színű és aromájú növényi anyagok. Fontos szerepet töltenek be a növények védekező rendszerében, és nagy az emberi szervezetre gyakorolt antioxidáns hatásuk is, mert javítják az immunválaszt, segítik megelőzni a daganatos betegségeket, pusztítják a kórokozókat, ráadásul képesek regenerálni a károsodott a DNS-t. A fitokemikáliák családjának legnépszerűbb és legismertebb tagjai a következők:

Karotinoid: A sárga, a vörös és a narancsszín jelzi. Ezekben a gyökfogókban gazdag a paradicsom és a görögdinnye (benne a likopin), a béta-karotint raktározó sárgarépa, valamint a kapszaicinben és kapszorubinban bővelkedő paprika. A béta-karotin a látást és a hámszövetek állapotát javítja, a likopin bizonyos daganatos betegségek kialakulásának esélyét csökkenti, a paprika hatóanyagai pedig erősítik a C-vitamin áldásos hatását, és átmenetileg gyorsítják az anyagcserét is.

Flavonoidok: Ezek az antioxidánsok hatékonyabbá teszik a vitaminokat, és segítik a bőr védekezését a káros sugárzások ellen. Ha gyakran fogyasztunk epret, szőlőt vagy citrusféléket, szinte biztos, hogy mindent megteszünk ereinkért, hiszen a flavonoidok befolyásolják a hajszálerek áteresztő képességét is. Nem szabad megfeledkezni a flavonoidok egyik kisebb csoportjáról, az antocianidinekről sem, melyek többek között a fekete áfonya, a kékszőlő, a lilahagyma, a cékla és a ribiszke színéért felelősek. Ezek a vérrögök kialakulását gátolják, és csökkentik az érfal áteresztőképességét.

Glükozinolát: Kétség kívül a glükozinolát az ízek királya minden fitonutriens közül. Jellegzetes csípős-kesernyés ízt kölcsönöz a fejes káposztának, a kelbimbónak és a tormának, és a kutatások tanúsága szerint, ha gyakran kerül belőlük készült étel az asztalra, csökken a gyomor-, a hasnyálmirigy-, a vastagbél- és a tüdődaganatok kialakulásának esélye.

Fő a mértékletesség

Számos vizsgálat próbálta már bebizonyítani az antioxidánsokról, hogy még sincsenek olyan jó hatással a szervezetünkre, mint azt eddig gondoltuk. A legtöbb tudományos kutatás következtetései között azonban egytől egyig az olvasható, hogy ez esetben is a legfontosabb a mértékletesség. Emellett szól az a tény is, hogy az antioxidánsok nagy adagban történő felvétele egyáltalán nem növeli kedvező hatásukat.

Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy táplálékainkkal megfelelő mennyiségű gyökfogó jut szervezetünkbe, jegyezzük meg a dietetikusok által is sulykolt "félkilós" szabályt: együnk napi legalább fél kilogrammnyi, idénynek megfelelő, színanyagokban gazdag növényi eredetű táplálékot, vagy fogyasszuk frissen facsart levüket! Természetesen esetenként szóba jöhetnek az étrend-kiegészítők is, ám egészséges, vegyes táplálkozás esetén erre nem nagyon van szükségük. Minden esetben érdemes kikérni a szakember véleményét tablettaszedés előtt, hiszen az, hogy szervezetünk mennyi antioxidánst hív segítségül a szabadgyökök elleni harcban, nagyban függ életkorunktól, általános egészségi állapotunktól, ismert betegségeinktől, aktivitásunktól, sőt káros szenvedélyeinktől is.


Az étkezés nem minden

A helyes, kiegyensúlyozott táplálkozás mellett még megannyi tényezőre tudunk ügyelni, ami egészen sejtszintig éreztetheti hatását a későbbiekben. A sok mozgásért, az elegendő mennyiségű, rendszeresen beiktatott pihenésért, az élvezeti szerek fogyasztásának mérsékléséért minden egyes sejtünk hálás lesz, akárcsak azért a sok friss, növényi eredetű táplálékért, amivel mi magunk is segíthetünk elpusztítani szervezetünk gyilkosait, a szabadgyököket, mielőtt még nagyobb bajt okoznának.

Forrás: HáziPatika

Vissza
2010.
november
17. 10:45

7 jótanács a csontok egészségéért - nem csak időseknek

7 jótanács a csontok egészségéért - nem csak időseknek A csontritkulás főként a nőket érintő népegészségügyi probléma, bár a férfibetegek száma is jelentős. A betegség világszerte 200 millió nőt, azaz minden harmadikat érinti, amely szám szakértők szerint a lakosság elöregedése miatt 50 éven belül megduplázódhat. Magyarországon 600.000 nőt, főként 40-45 éves kortól, a változó kor bekövetkeztével, illetve utána veszélyeztet. Táplálkozási szokásaink megváltoztatásával és a rendszeres testmozgással sokat tehetünk csontjaink megfelelő szerkezetének fenntartásáért.
Tovább
2011.
április
08. 02:39

A böjt nem jelent éhezést

A böjt nem jelent éhezést Napjainkban egyre kevesebben vannak, akik a húsvét előtti nagyböjtöt komolyan veszik, ám akadnak olyanok is, akik ezt a hat hetet valóban a bűnbánat, az öröm és a megújulás időszakának élik meg.
Tovább
2011.
április
02. 08:35

Drága a cukor? Így cselezze ki a magas árakat!

Drága a cukor? Így cselezze ki a magas árakat! Ha az egeket ostromolja a cukor ára, ez jó alkalom arra, hogy átgondoljuk, vajon mennyire egészséges az a rengeteg cukor, amit manapság megeszünk. Ha úgy dönt, semennyire, érdemes végignézni egyéb lehetőségeket, és kipróbálni a finomított kristálycukor helyettesítésére szolgáló alternatív megoldásokat.
Tovább
2010.
december
29. 08:29

Együnk, igyunk színesen!

Együnk, igyunk színesen! Öregedésgátló táplálkozás, antioxidáns hatású készítmények – divatjelenség, vagy valóban léteznek ilyen hatóanyagok a természetben? A legfrissebb élelmiszer-kutatások egyre inkább fókuszba helyezik a növényi antioxidánsok jelentőségét, s hangsúlyozzák: ezek a források valóban védőhatással rendelkezhetnek.
Tovább
2009.
november
15. 09:02

Gyógyszerek 60 fölött

Gyógyszerek 60 fölött Az orvosnak a 60–65 év feletti pácienseknél több olyan anatómiai, élettani sajátosságot is figyelembe kell vennie, ami eltér a fiatalabb korú emberekétől.
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART