2012.
június
28. 17:23

A Ford odafigyel az idősekre

Címkék:
Időskori öltözék A Ford mérnökei a CAVE számítógépes virtuális tervezést alkalmazva már évekkel a prototípus megalkotása előtt elemezhetik az autók utasterét, míg az Időskori Öltözék révén képesek szimulálni az idős emberek korlátozottabb és lassabb mozgását, ám kifejlesztették a szívritmus-figyelő vezetőülést is, amely különleges érzékelőkkel működik: a rendszer időben figyelmezteti az autóst egy esetleges szívproblémára, így elkerülhető, hogy a vezető a kormánykerék mögött ülve kapjon szívrohamot.

A Ford számos innovatív technológiát alkalmaz annak érdekében, hogy a márka termékei az idősebb korosztályok számára is jól használhatók legyenek: e technológiák egyike a számítógépes virtuális tervezés, a CAVE, amelynek segítségével a mérnökök már a jövő utastereinek használhatóságát és praktikumát is ellenőrizhetik. A másik ilyen technológia az "Időskori Öltözék", amely az idős emberek lassabb és korlátozottabb mozgását szimulálja, a harmadik fejlesztés pedig egy különleges ülés, ami figyeli a vezető szívritmusát, és jelzi az esetleges rendellenességeket.

"A Ford nem csupán egy autógyártó - sokkal inkább olyan gyártó, amely a vezetők életstílusához formálja autóit." - fogalmaz Sheryl Conelly, a Ford globális trendekért és jövőkutatásért felelős menedzsere. "Vásárlóink számára biztosítanunk kell annak lehetőségét, hogy hatékonyan működő és átgondoltan megtervezett eszközeink révén pontosan úgy élhessék az életüket, és úgy vezethessék autójukat, ahogyan szeretnék."

A németországi Aachenben működő, 1994-ben alapított Ford Kutatási és Tervezési Központ fontos szerepet játszik a Ford globális termékfejlesztésében. A központ világszerte beszállítókkal, kutatóintézetekkel és egyetemekkel működik együtt annak érdekében, hogy a Ford-modellek mindig megfeleljenek a folyamatosan változó populáció állandóan formálódó igényeinek. E törekvés fontos része a Ford-vásárlók egészségének és jó közérzetének megőrzése és fokozása.

CAVE: virtuális valóság

Az autók utasterének hatékony és praktikus kialakítása már jóval azelőtt ellenőrizhető, hogy az első prototípus elkészült volna. A mérnökök a virtuális számítógépes tervezés, a CAVE segítségével megfigyelhetik, hogy a vezető és utasai hogyan használhatják a kabint. A felhasználói tesztek során a virtuális utasokat egy virtuális utastérben helyezik el; a mérnökök ennek segítségével tovább finomíthatják az utaskabin kialakítását, így később a valódi utasok kifogástalan kényelemben autózhatnak majd.

A kabin megformálásnál a CAVE mellett az "Időskori Öltözék" is jó szolgálatot tesz, hiszen segít megérteni az idősebb autóvezetők igényeit. A virtuális valóságban elvégzett tesztek hasznát azonban bármilyen korú, testtömegű és testmagasságú utas élvezheti, hiszen e különleges technológia segít abban, hogy a mérnökök már a tervezési folyamat legelején olyan utaskabint alkossanak, ami a leginkább megfelel a rendkívül sokféle vásárlói igényeknek.

 

"Időskori Öltözék"

A kesztyűket és szemüvegeket is tartalmazó Időskori Öltözéket azért fejlesztették ki a mérnökök, hogy jobban megértsék azokat a problémákat, amelyekkel az idősebb autóvezetők szembesülnek; ugyanakkor az öltözék arra is alkalmas, hogy megismertesse a tervezőkkel a mozgásukban korlátozott - bármilyen életkorú - autósok nehézségeit. A felsőtest és a csípő mozgását fűző és vállpántok nehezítik; további szalagok lassítják a térd- és könyökízületek, valamint a láb mozgását, szimulálva az ízületek megmerevedését; a fej elfordítását pedig egy különleges gallér gátolja. A latex kesztyűk a tapintás érzékenységének csökkenését szimulálják - ez a cukorbetegség egyik lehetséges velejárója -, az ujjatlan kesztyűk pedig a nehézkesebb és gyengébb fogást modellezik. A csökkent hallást füldugók, a romló látást - például a szürkehályogot vagy a csőlátást - pedig szemüvegek szimulálják.

EKG vezetőülés

A legtöbb halálesetet világszerte a szívproblémák okozzák¹. A Ford ezért kifejlesztett egy különleges vezetőülést, amely figyeli az autós szívritmusát, és baj esetén figyelmeztető jelzést küld, időt adva így a vezetőnek, hogy félreálljon. Az ülés prototípusa az elektrokardiográf (EKG) technológiáját alkalmazva figyeli a szív által kibocsátott elektromos impulzusokat, és kiszűri a rendellenes jeleket; ennek révén még idejében figyelmeztetheti az autóst, hogy orvosi segítségre lehet szüksége. A Ford EKG-ülésében hat beépített érzékelő található, amelyek a vezető ruházatán keresztül is képesek fogni a jeleket - ellentétben a hagyományos EKG-készülékkel, amelynek fém elektródáit közvetlenül a bőrre kell helyezni. A Ford azt tervezi, hogy e berendezést integrálja a SYNC hangvezérlésű fedélzeti rendszerbe. Ez lehetővé tenné, hogy a berendezés a vezető mobiltelefonján keresztül üzenetet küldjön az orvosi ügyeletre, ahol az adatok elemzése után a szakemberek elmondhatnák az autósnak, hogy mi a teendő az adott helyzetben.

Forrás: Bevezetem/atv.hu

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART