2012.
november
16. 11:04

A pihentető alvás 10 titka

Címkék:
Az alvás világnapja Álmatlan éjszakák, órákon át forgolódás, kialvatlanság – sokaknak ismerősek lehetnek ezek a problémák, amelyek kihatnak közérzetünkre és egészségünkre is. Ahhoz, hogy fitten, kipihenten kezdhessük a napot, bevethetünk néhány egyszerű praktikát, ahelyett, hogy az altatós doboz után nyúlnánk.

Rendszeresség

Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen időpontban hajtjuk álomra a fejünket. Próbáljon meg kialakítani egy rendszert, hogy minden nap azonos időpontban feküdjön le, és ébredjen fel.

A szervezetünk este 10 és éjjel 1 óra között regenerálódik a legjobban, így érdemes ebben az időszakban elaludni, és arra ügyelni, hogy a napi 6-8 óra alvás meglegyen.

Mozgás

Jó alvást biztosíthat, ha a testmozgásnak köszönhetően kellemesen elfárad. Igyekezzen kora este legalább 20-30 percet sportolni, mely az egész testétt átmozgatja.

Ez nemcsak a pihentető alvást segíti, hanem szervezetét feltölti energiával, és hozzájárul egészséges működéséhez.

Friss levegő

Lefekvés előtt szellőztessen ki a hálószobában, és ügyeljen arra, hogy ne legyen túl hideg, de túl meleg se.

Az ideális, ha a hálószoba hőmérséklete 2-3 fokkal alacsonyabb, mint a többi helyiség. Ha használunk valamilyen illatosítót, éjszakára érdemes kikapcsolni, mert az erősebb illatok elűzhetik az álmot a szemünkről.

Lazítás

Egy forró fürdő gyertyafénnyel és nyugtató illóolajokkal segíthet jobbá tenni az éjszakákat, ellazítja a testet és a lelket egyaránt.

Az ylang-ylang remek választás, hiszen álmatlanság ellen kiváló, valamint a levendula is nyugtató hatással rendelkezik, így a pihenésre való ráhangolódásban bátran alkalmazzuk.

Evés, ivás

Lehetőleg lefekvés előtt már 2-3 órával ne együnk, vacsoránk könnyű legyen, ami nem terheli meg a gyomrot. Ha lefekvés előtt túl sok folyadékot iszunk, akkor éjszaka nagy valószínűséggel többször is meg kell majd látogatnunk a mosdót, melynek következtében az alvásunk nem lesz folyamatos, így másnap fáradtak leszünk.

Tipp: Lefekvés előtt kortyoljunk egy bögre, forró citromfű teát, mely nyugtató hatásáról ismert, és álmatlanság ellen is jó.

Kerülje lefekvés előtt:

Mielőtt lefeküdne, kerülje a dohányzást, az alkoholt, illetve koffeint tartalmazó italokat, ezek ugyanis megakadályozzák a mélyalvást és álmatlanságot okoznak, így reggel kialvatlanul és álmosan ébredünk.

Helyettük inkább fogyasszon mézes tejet vagy nyugtató teakeveréket, mint a levendula vagy a kamilla tea.

Hangolódjon rá a pihenésre!

Elalvás előtt már ne végezzen semmiféle aktív tevékenységet, szervezetének jelezze, hogy eljött az ideje a pihenésnek. Kapcsolja ki a tévét, relaxáljon, olvasson egy jó könyvet vagy hallgasson meditációs zenét.

A zavaró tényezőket pedig iktassa ki! Alvás közben semmi se zavarjon; kapcsolja ki az elektromos kütyüket és a fényforrásokat oltsa le, hiszen a pihentető alváshoz csendes és nyugodt környezet szükségeltetik.

Az ágy és a hálóruha

A pihentető alváshoz elengedhetetlen egy jó minőségű ágy; válasszunk olyan matracot, mely közepes puhaságú és felveszi a test formáját.

A takarónk könnyed és meleg, míg a párna lehetőleg kemény és vékony legyen, amely tökéletesen simul a nyakszirtünkhöz. Természetesen az ágynemű sem utolsó szempont, abból is válasszunk puha, kellemes anyagút.

Nagyon fontos, hogy a pizsamánk kényelmes, és jó anyagú legyen. Lehetőleg pamutot válasszunk, valamint lényeges, hogy ne akadályozzon minket a szabad mozgásban.

Zárjuk ki a negatív gondolatokat!

Lefekvés előtt próbáljunk meg ellazulni, és száműzzük gondolatainkból a másnapi feladatok listáját. Koncentráljunk olyan dolgokra, melyek megnyugtatnak; a napi sikerekre és szeretteinkre.

Ha az alábbi tippek segítségével sem sikerül nyugodtan átaludni az éjszakát, akkor érdemes szakembert felkeresni, hiszen a minőségi alvás nagyon fontos egészségünk megőrzésében.

Forrás: bien.hu

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART