2009.
november
19. 17:10

A plusz kilók plusz éveket jelentenek?

Címkék:
túlsúly A túl sok testzsír fiatalabb korban növeli a korai elhalálozás esélyét, ám az idősek esetében egy kis túlsúly épp ellenkező hatást fejt ki.

Az idősek esetében a nagyobb zsírtömeg "energiatartalék lehet, amely segíti az egyént a betegségek, krónikus állapotok túlélésében" - véli Jennifer Kuk, a Torontói Egyetem munkatársa.

A tanulmányból kiderült, hogy sok esetben az alacsonyabb testsúly és kevesebb testzsír összefüggésbe hozható az elhalálozás nagyobb kockázatával a 65 év, vagy afölöttiek esetében. A 75 éven felüliek körében például a normális testsúlyúakkal szemben a soványabbaknál a bármilyen okból bekövetkezett elhalálozás kockázata 1,6-szoros volt a férfiak, és majdnem háromszoros a nők esetében.

A kutatók az 1988 és 1994 között végzett felmérésbe 4437 férfit és 5166 nőt vontak be, amely során vizsgálták, a testtömegüket, csípő- és derékbőségüket valamint ezek arányát. A mintából 1116 résztvevő volt 65 és 75 év közötti, 1200 75 év fölötti.

A vizsgálat 8,7 éve alatt 1466 alany halt meg. A várakozásoknak megfelelően a legkisebb volt a halálozási arány a 18 és 64 év közöttiek körében. Ebben a csoportban az elhalálozás kockázata a kövérek és a túlsúlyosak esetében bizonyult magasabbnak. Az idős korosztálynál viszont az alacsony testsúly nagyobb elhalálozási aránnyal állt összefüggésben.

A tanulmány szerzői megállapították, hogy a magas vérnyomás és a koszorúér-betegség ismert kockázati tényezőjével, a túlsúllyal és a kövérséggel élő betegek szívinfarktus vagy szívelégtelenség bekövetkeztekor könnyebben megbirkóznak a szívbajjal, mint a soványak. A kövérségi paradoxonnak elnevezett jelenséget a szakemberek akkor is azzal magyarázták, hogy a súlytöbblet energiatartalék lehet minden hosszú ideig tartó betegségben, segíti a beteg szervezetet, hogy túljusson a kóros állapoton. 
 

Forrás: LifeNetwork

Vissza
2009.
november
15. 14:41

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék Lényeg a tápanyaggazdagság! Az időseknek kevesebb kalóriára, ellenben ugyanolyan sok létfontosságú tápanyagra van szükségük, mint a fiatalabbaknak. Fogyasszon sok gyümölcsöt, zöldséget (különösen hüvelyeseket: babot, borsót, stb.), teljes kiőrlésű gabonaterméket, tejterméket, sovány húst (és hústerméket), halat, tojást, valamint növényi olajat.
Tovább
2009.
november
12. 11:05

Nyugdíjas nyomor - megélni napi 1000 forintból

Nyugdíjas nyomor - megélni napi 1000 forintból Szeptember végén 260 227 darab 30 ezer forint alatti tételt tartott nyilván az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság - vagyis ennyi nyugdíjas kénytelen megélni napi ezer forintból - derül ki a penzcentrum.hu összeállításából.
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART