2012.
április
13. 10:24

A rossz hangulatért szokás szerint a média felel

Címkék:
tőzsde A fogyasztók szerint a válság 1-3 éven belül érhet véget, s nincsenek pontosabban körvonalazott terveik az ezt követő időszakra.

A Szonda Ipsos Válságmonitor kutatássorozata 2008 októberétől méri a válsággal kapcsolatos lakossági és vállalati véleményeket, illetve viselkedést. Az áprilisi kutatásban a racionális tényezők mellett az érzelmi oldalt is vizsgálta a cég.

Az eredményekből úgy tűnik, hogy a nehéz helyzetet leginkább hárítással kezelik az emberek.

Ez abban nyilvánul meg, hogy bár a válság nyilvánvalóan mindenkire hatással van, a csoporttagok mégis azt állították, hogy őket személy szerint nem annyira érinti az aktuális helyzet. Sőt, még a gondolataikból is igyekeznek kizárni a negatív híreket.

 

Ebből eredően aztán a fogyasztók nem is nagyon készülnek saját válságstratégiával, és ha racionalizálniuk kell a költésüket, akkor is megideologizálják azt valahogyan. A belső világ védelmével párhuzamosan a válaszadók kívülről várják a megoldásokat, azt akarják, hogy "valaki mondja már meg", mit is kellene csinálni. A hárításnak szerencsére vannak pozitív vonásai is: a fogyasztók látják, hogy vannak kitörési pontok, a helyzetből profitálni képes cégek, ágazatok is.

A médiától azt várják a válaszadók, hogy tájékoztassa őket a válsággal kapcsolatos eseményekről és teendőkről. Főképp amiatt, mert szerintük a krízis készületlenül érte az országot. Érzékelésük szerint például az ünnepek előtti hírek sem voltak mások, mint "normál menetben", tehát szokás szerint a "karácsonyi ajándékdömpingről" és a "húsvétkor a sonkapultnál álló sorokról" esett szó.

Furcsa kettősség áll fenn a médiával kapcsolatban, mert miközben a megkérdezettek elégedetlenek a tájékoztatás szintjével, a tömegesen eluralkodott rossz hangulatért is a médiumokat vádolják. Az információhiány kitermeli az összeesküvés elméleteket is: az egyik fókuszcsoportban arról is szó esett, hogy a világ 10 leggazdagabb embere generálta a válságot, azzal a céllal, hogy rákényszerítse a kormányokat és az embereket a takarékosságra.

Nem mindenki gondolkodik egyformán a takarékosságról: van, aki szerint vissza kellene fogni a költéseket, míg mások szerint éppen most érdemes vásárolni, mivel akciósan lehet hozzájutni mindenféléhez. A Válságmonitor szerint az emberek háromnegyede ruházatra, 71 százaléka élelmiszerre, 69 százaléka tisztítószerekre és 62 százaléka mobiltelefonra költene kevesebbet. Bár a most megkérdezettek eléggé ragaszkodnak a mobilhoz, mondván, "telefonálni muszáj", sőt, azzal is racionalizálnak, hogy percdíjukat a "legolcsóbbnak" tartják.

Ami a hirdetéseket érinti: a megkérdezettek kifejezetten idegesítőnek tartják azt, ha a reklámban felbukkan a válság. Talán éppen a rossz hangulat lehet az oka, hogy az "optimista, vicces, kreatív reklámokra vágyom" állítás uralkodott a válaszadók körében. Viszont abban megoszlottak a vélemények, hogy most jobban figyelnek-e az akciókra.

Forrás: azta.hu

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART