2010.
június
13. 11:02

Az ismerős kukorica ismeretlen oldalai

Címkék:
Kukorica Főtt kukoricát csak a nyári időszakban ehetünk, viszont egész évben lehetőségünk van polentát vagy kását főzni belőle, kenyeret és lepényt készíteni, hiszen a boltokban megtalálható dara, keményítő és liszt formájában.

A maja birodalomban már 4500 évvel ezelőtt különböző kukoricafajtákat termeltek. A kukoricát Kolumbusz hozta be Európába 1493-ban. Magyarországon az 1500-as évek végén, 1600-as évek elején kezdték termeszteni. Olaszország és Törökország közvetítésével került hozzánk. Mivel gluténmentes, a lisztérzékenységben szenvedők is fogyaszthatják. A kukoricaliszt színe sárga vagy fehér. A durva őrlésű kukoricalisztből készülnek a különböző kásák, a puliszka, a kukoricakenyér, az olasz polenta, az amerikai maffin, a latin-amerikai tortilla, az afrikai kukoricamálé. Magas a fehérje-, a zsír- és a szénhidráttartalma. Fontos vitaminokat (B1-, B2-, C-, karotin) és ásványi sókat is tartalmaz (foszfor, kalcium, vas).

 

Élettani hatásai

Glutén- és gladinmentes (sikér-fehérjeanyagok), ezért gabonasikér-allergia (cöliákia) esetén kenyérgabona helyett alkalmazható. Szinte minden aminosav megtalálható benne, ezenkívül E-vitamin és B-vitaminok csoportja, káliumsók, magnézium és foszforsók.

Grúz kukoricalepény

Hozzávalók: 3 pohár kukoricaliszt, 1,5 pohár meleg víz – ebből a mennyiségből 9 db lepény lesz.
Összeállítunk egy lágy tésztát, hagyjuk pihenni fél órát. Majd nedves kézzel tojás méretű golyót formálunk belőle, és 3-4 mm vastagságúra sodorjuk. A lepény nyersen könnyen szétesik, ezért óvatosan, egy lapáttal helyezzük át a forró serpenyőbe, fedő alatt süssük! Így először megfő a lepényünk, félidőben megfordítjuk, ettől finom ropogós héjat kapunk. A sütési idő 10-15 perc.
Még melegen fogyasztjuk fetasajttal vagy más friss sajttal.
Grúziában korianderzöldet és bazsalikomleveleket tesznek még rá, összetekerik, és kézbe véve eszik.

A receptet írta: Meiszner Katalin.

Forrás: Monitor magazin

Vissza
2009.
december
27. 09:23

Hallott már a pudingvegetáriánusokról?

 Hallott már a pudingvegetáriánusokról? Pudingvegetáriánusoknak nevezik az angolszász országokban azokat az idős nőket, férfiakat, akik a legszívesebben "tejbepapin" élnek, mert nem kell vele pepecselniük.
Tovább
2009.
december
11. 13:54

A vörösbor gátolja az öregedést (is)

A vörösbor gátolja az öregedést (is) A minőségi vörösbor jó hatással lehet egyes betegségek megelőzésére, gyógyítására. Az aktuális kutatási eredményeket összegezték az idei Orvosi Bor-szimpoziumon Kőszegen és Szombathelyen, áll a Vas Népe csütörtöki számában.
Tovább
2010.
február
05. 07:23

Memóriajavító ételek

Memóriajavító ételek Azt, hogy a bőséges zöldség- és gyümölcsevés jót tesz az egészségnek, tapasztalatból is régóta tudtuk, de a tudományos vizsgálatok mind gyakrabban igazolták, hogy ennek magyarázata a különböző flavonoidok szervezetünkre gyakorolt, kedvező hatása
Tovább
2010.
január
04. 14:23

Miért van szükségünk probiotikumok szedésére?

Miért van szükségünk probiotikumok szedésére? A téli időszakban gyakori náthás, meghűléses panaszok megelőzése és kezelése kapcsán egyre többet hallhatjuk a probiotikum kifejezést. Sokan mégsem ismerjük pontos jelentését, nem tudjuk mikor, és hogyan alkalmazhatjuk őket egészségünk védelmében. A probiotikumokról dr. Hidvégi Edit gasztroenterológust, a Budai Allergiaközpont orvosát kérdeztük.
Tovább
2009.
augusztus
24. 00:13

Oliva és hal az infarktus ellen

Oliva és hal az infarktus ellen A mediterrán országokban, de Észak-Európában is jellemzően kevesebben kapnak szívinfarktust, szívbetegséget, mint nálunk. Szakemberek szerint a kedvező statisztika azt mutatja, hogy kevésbé stresszes életmódot folytatnak, és egészségesebben étkeznek: az olivaolaj, valamint a tengeri halolaj segít megelőzni a betegségeket.
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART