2011.
március
27. 07:49

Böjtöljön ésszel!

Címkék:
böjt Az állatok ösztönösen keveset esznek, ha betegek, az emberek pedig hajdanán kényszerűségből, (sikertelen vadászat és gyűjtögetés), később vallási okokból vonták meg maguktól a táplálékot. Manapság a böjt reneszánszát éli, melegen ajánlják úton-útfélen, de arról kevés szó esik, hogy negatív hatása is lehet a túlzásba vitt, vagy nem megfelelően követett kúráknak.

A keresztények 40 napig böjtölnek húsvét előtt, a muszlimok egy holdhónapon át koplalnak napkeltétől napnyugtáig Ramadánkor, és Buddha követői is tartanak böjti napokat. Ami Krisztusnak, Buddhának és Mohamednek bevált, az talán nekem sem lesz káromra- gondolhatja a mai ember. Abban a legtöbb forrás egyetért, hogy a böjtnek számos pozitív hatása van. De a nem megfelelő módon, időben és emberen alkalmazott böjt több problémát okozhat, mint amennyi jót tesz.

A csodás böjt

A teljes vagy részleges, tudatos táplálékmegvonás alapvető célja a testi és szellemi megtisztulás. Végülis a böjt a szervezet tehermentesítése, az emésztőrendszer átmeneti kímélése, de nem egyenlő a méregtelenítéssel. A böjt a bizonyos táplálékfajták kerülésétől a teljes szárazböjtig- mindenfajta szilárd és folyékony táplálék mellőzéséig- terjedhet. Ruediger Dahlke Böjtölj az egészségedért! című könyvében olvasható, hogy az ember táplálékcsatornája voltaképpen a sertéséhez hasonlít a legjobban, és ahogy a disznónak, úgy az embernek sincsen arra szüksége, hogy minden nap húst egyen. A szerző szerint jót tenne, ha több rostos élelmiszert, gyümölcsöt-zöldséget fogyasztanánk a hétköznapokban is, és évente kétszer böjtölnénk.

Amikor valaki szándékosan koplal, teste- táplálékfelvétel híján- belső tartalékait mozgósítja, ebből nyerve energiát a működéshez. A huzamosabb ideig tartó táplálékmegvonás ideje alatt a szervezet kicsit magához térhet, regenerálódhat, időt kap a felesleges és káros salakanyagok kiválasztására, ezzel akár súlyos betegségek kialakulása is megelőzhető. Az éhségérzet elmúlik az első két-három nap után, a bélrendszer pedig megtisztul, a szem csillogóbbá válik, a haj és a bőr megtelik élettel. Több, a témával foglalkozó fórumon olvasni, hogy meddőnek hitt nők böjtölést követően teherbe estek. Az ízületeknek is jót tesz a táplálékmegvonás, mert rengeteg salakanyagok rakódik le ezeken a kényes területeken, amelyek böjtöt követően könnyebben mozognak. Az ember energikusabb lesz, arról már nem is beszélve, hogy kellemes "mellékhatásként" jelentkezik a fogyás.

A kellemetlen böjt

Dahlke ugyanakkor nem titkolja könyvében, hogy ahogyan a lerakódott méreganyagok újabb és újabb rétegei szabadulnak fel a szervezetben, úgy törnek felszínre a böjtölő rég nem bolygatott, nyomasztó emlékei is. A fizikai megtisztulás tehát lelki folyamatokat is beindít, amely során a böjtölőt akár rémálmok is gyötörhetik éjszakánként.

De nem csak a lélek "sínyli meg" a böjtölést. Természetes, hogy a méreganyagok felszínre kerülésével a lehelet kellemetlenné válik, a fej pedig tompán fáj. A böjtkrízis során felléphet fejfájás, szédülés, hasmenés, de akár láz és hányás is. Még rég elfeledett betegségek is fellobbanhatnak, mint például az ekcéma. Ezeket az átmeneti panaszokat megfelelő folyadékbevitellel, mozgással lehet csökkenteni.

Csak óvatosan!

"Senkinek sem ajánlanám jó szívvel a léböjtkúrát"- szögezte le lapunknak adott interjújában Andrasev Szonja dietetikus. De ha valaki ragaszkodik hozzá, akkor személyre szabott tervet készítene neki. Nem mindegy ugyanis, milyen fajta léböjtkúrát, ki és milyen körülmények között követ. "Egy egészséges, középkorú, aktív életet élő személy például tavasszal és ősszel két-három napig tarthat olyan kúrát, amely tartalmaz naponta legalább 700 kalóriányi frissen turmixolt (nem préselt!) zöldség- és gyümölcslevet. A léböjtkúrák során ajánlott préselt levek, sőt, főtt zöldségek levei helyett a zöldség-és gyümölcsturmix azért jobb, mert ezekben benne maradnak a rostok. Fontos, hogy az illető minden nap megtörje a böjtöt, és reggelizzen bőségesen. "

Azonban az ilyen drasztikus kalóriamegvonásokról bármilyen saját vagy családban előforduló betegség, illetve malnutríció (kóros soványság, túlsúly, elhízás, valamely tápanyag hiánya vagy többlete) fennállása esetén ki kell kérni a kezelőorvos és dietetikus tanácsát is.

"Ha valaki egészségesnek gondolja magát, és fogyni vagy tisztulni szeretne-mondja a szakértő-, ám túlhajszolt, mindennapos stresszben él, és nem ügyel a táplálkozására, majd hirtelen megvonja magától a mindennapi táplálékot, az a szervezetnek még nagyobb stresszt jelenthet." Hirtelen lecsökkenhet az alapanyagcsere, felborulhat a cukoranyagcsere, az epehólyagban epepangás léphet fel, amely miatt nőhet az epekőképződés veszélye, és még lehetne sorolni az eshetőségeket. "De az is lehet, hogy egyik sem jelentkezik, vagy ha igen, nem vesszük észre. A megborult vércukorértéket például nagyon nehéz észlelni. Egy később kialakuló epekő miatti epehólyag-, vagy a még veszélyesebb, epevezetékben megakadt epekő miatti görcs már biztosan feltűnik, de ekkor már túl késő."

A dietetikusok általában azt tanácsolják, hogy az alapanyagcsere (a testsúlyból, magasságból, életkorból, a nemből és testzsírszázalékból kiszámolható érték) alá ne menjen a napi kalóriabevitel, mivel ez az energia az alapvető funkciók, az agy- és izomműködés ellátásához minden nap szükséges. "Ha ezt a mennyiséget nem visszük be-mondja a szakértő-, a szervezet a tartalékaiból vesz el, és az alapanyagcserét lelassítja. Az alacsony energiatartalmú böjt végén, mikor a kevés kalóriáról visszaállunk a "normálisra", a lelassult alapanyagcsere mellett többet fogunk raktározni, így éppen ellenkező hatást érünk el, mint amit eredetileg szerettünk volna." Úgy is lehetne mondani, hogy a szervezet megijed az ételhiánytól, így amint táplálékhoz jut, azt gyorsan elraktározza a következő "ínséges" időszakra.

A bélrendszer tisztulását, egészséges mozgását azonban legjobban a naponta elfogyasztott rostok mennyisége határozza meg. A teljes kiőrlésű gabonafélék, a korpák, a zöldségek, gyümölcsök rengeteg rostot tartalmaznak. Az egészséges bélflóra szempntjából is fontos a magas rostbevitel, emellett a joghurtok fogyasztása. A dietetikus szakértő úgy gondolja, a legjobb böjt az egész életen át tartó egészséges táplálkozás, mondván " ez nem jár komolyabb megvonással, nem érezni éhségérzetet miatta, könnyen elsajátítható, és már pár hét után érzékelhető a hatása."

Munka mellett

Böjtöléskor a legjobb szabadságot kivenni, így el lehet kerülni a kellemetlen tüneteket, és egyedül a testi-lelki megtisztulásra koncentrálni. De nem mindig teheti meg az ember, hogy szabadságot vegyen ki pusztán egy kúra kedvéért. Azt viszont már könnyebb megoldani, hogy egy ötnapos böjt utolsó két napja- amikor a gondolkodás és a mozgás lelassul, és az ember kissé eltávolodik az anyagi világtól- éppen hétvégére essen. Ilyenkor mindenféle teendőt- házimunka, családi kötelességek- érdemes elhalasztani, és nyugalomban csak a befelé fordulásra, a meditálásra, lélegzésre koncentrálni.

Munka mellett nyugodtan tartható gyümölcskúra, mely legalább háromnapos, és lehetőleg egyféle gyümölcsöt kell fogyasztani a böjt teljes időtartama alatt. Az alma, szőlő, körte, de a cseresznye és az eper is alkalmasak gyümölcskúrához.


Néhány jótanács...

Mikor érdemes böjtölni?
A tavasz és az ősz számítanak hagyományos böjtidőszakoknak. A dietetikus szakértő szerint tavasszal a legideálisabb böjtölni, mert a téli hidegben és a nyári melegben, illetve az őszi hűvös, "felkészülési időszakban" nem jó a szervezetet terhelni energiamegvonással. A már említett Dahlke- könyvben olvasható, hogy nem véletlenül tavaszra tevődik a böjt- amikor az emberek még a földből éltek, tél végére elfogytak tartalékaik, így gyakorlatilag rákényszerültek a koplalásra. A szerző kiemeli, hogy spirituális támogatást nyújthat a böjt mellett határozóknak, hogy rengeteg hívő böjtöl világszerte egyidőben a húsvétra készülve.

Ki böjtölhet?

Aki nem szed rendszeresen gyógyszereket és egészséges, tarthat önállóan 3-7 napos böjtöket.

Tilos felügyelet nélkül böjtölniük: cukorbetegeknek, depresszióban szenvedőknek, táplálkozási rendellenességben szenvedőknek (bulémia, anorexia), daganatos betegeknek. Minden ilyen esetben orvos véleményét kell kikérni. A rendszeresen gyógyszert szedők is csak orvosi felügyelet mellett, böjtklinikán folytathatnak böjtöt, mert a táplálékmegvonás ideje alatt változhat a gyógyszerek felszívódásának mértéke.

Tilos böjtölniük: gyerekeknek, várandós és szoptató anyáknak, súlyos betegeknek, tbc-ben szenvedőknek, pajzsmirigybetegség fennállása esetén.

Kerülni kell:
Cukor, mesterséges édesítőszerek, gyógyszerek.

Tilos fogyasztani:
Alkohol, kávé, cigaretta.

Érdemes...
Szaunázni, rengeteget inni, jó levegőn mozogni, sokat gyalogolni, jobban figyelni a légzésre.

Lelki megtisztulás
Sok helyen megemlítik, hogy a böjt ideje alatt érdemes mellőzni a civilizációs vívmányokat, mint a televízió, telefon, internet, és időt szakítani a befelé fordulásra. Ilyenkor érdemes néhány napot a meditálásra, az önismeretre szánni, és nem utolsósorban kitisztítani a mérgező gondolatokat, mint az irigység, sértettség vagy a bosszúvágy.

Forrás: nepszava.hu

Vissza
2011.
március
10. 05:29

A pápa megnyitotta a nagyböjti időszakot

A pápa megnyitotta a nagyböjti időszakot XVI. Benedek pápa a hamvazószerdán megnyitotta a húsvétig tartó 40 napos böjti időszakot, amely a római katolikusok életében a szellemi megújulás és a húsvéti ünnepekre való felkészülés ideje.
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART