2011.
július
29. 10:59

Búcsú a kocka Ladától

Címkék:
Lada Kilencszáz négyzetméterrel bővült a Lada múzeum, ez önmagában még nem nagy hír, az viszont igen, hogy nyugdíjazzák a márka klasszikusát, az 1980 óta gyártott 2104-est. Az AvtoVAZ legújabb modelljét, a Renault Sanderót Forma 1-es versenyző vezette le a szalagról.

Tavaly még vezette az eladási listát, idén már második helyre szorult, de az első félévben még így is közel hetvenezer kel el belőle az orosz piacon. Az új toplistás modell, a Putyin miniszterelnök által is reklámozott Kalina alig háromezerrel tudta megelőzni. A szoros versenynek hamarosan vége, mert idén leállnak a Classic néven forgalmazott család gyártásával. Ez a gyűjtőneve a 2104/2105/2107-es Ladáknak, melyeknek őseit a kocka 1300-ast 1980-ban, az 1500-ös motorral szerelt változatot 1982-ben, a kombit pedig 1984-ben mutatták be, ezekből összesen 16,8 millió készült, amivel megelőzi a Ford T-modellt. Hasonló darabszámmal a Toyota Corolla, a Volkswagen Bogár és Golf büszkélkedhet, ilyen hosszú modellciklussal viszont legfeljebb az indiai Hindustan dicsekedhet, már amennyire a kor érdem.

Volt ideje kiforrni a Lada konstrukciónak, amely nagyjából a 124-es Fiattól származik. A megerősített futóművű orosz változat jól bírta a sztyeppét és a kelet-európai kátyúkat, mert több ponton is alaposan megerősítették az inkább sztrádára szánt olasz konstrukciót. A súlytöbblet akkoriban nem számított, hiszen olcsó volt az acél és megjelenésekor nagyjából százötven forintért még a csontszáraz tankot is tele lehet tölteni az Áfor kútnál.

A Classic búcsújával új korszak kezdődik az AvtoVAZ történetében, hiszen a 25 százalékban tulajdonos Renault-Nissan konszern 2020-ig meghirdetett üzleti tervében kilenc új modell és évi 1,2 millió autó gyártása szerepel. Ezzel a mennyiséggel az oroszok megelőzik majd az egy helyen működők között világelső Volkswagen központi telephelyét. Közben persze a német konszern is bővíti majd kapacitását, de helyhiány miatt valószínűleg nem Wolfsburgban.

A Togliattiban működő AvtoVAZ-nál már elindult Lada jelvényes Logan MCV modellek és a Renault Sanderók sorozatgyártása, utóbbit Vitalij Petrov Forma 1-es pilóta vezette le a sorról.

A kocka Ladák még októberig készülnek Togliattiban, a hosszú agóniát az egy éve meghirdetett roncsprémium program is segítette: ennek keretében a tízéves, vagy annál idősebb autó új hazai gyártásúra cserélését ötvenezer rubellel (350 ezer forint) támogatja a költségvetés. Van miből, hiszen a folyamatosan dráguló földgáz és kőolaj egyre nagyobb bevételt jelent Oroszországnak, mely újból növekedő pályára állította autópiacát és járműiparát.

A roncsprémium programnak köszönhetően az AvtoVAZ 2010-ben már nyereségesen működött.

Azért még készülnek a továbbiakban Ladák is Togliattiban: a Kalinával párhuzamosan ősszel Granták gördülnek le a szalagról. A Granta a Lada 100-asként ismert lépcsős-hátú Kalina alapjaira épült: hossza 4,26 méter hosszú, tengelytávja 2,47 m, a csomagtartója 480 literes. Az alapváltozat négyhengeres, 8 szelepes, 1,6-os motorja vezérléstől függően 80, illetve 90 lóerős teljesítményű, a 16 szelepes 98 lóerős. A legolcsóbb változatban nincs blokkolásgátló fékrendszer, sem légzsák.

A legdrágább változatot viszont már Renault motorral és Nissan automata sebességváltóval kínálják, ennek ára átszámítva kétmillió forint felett van.

A Zsiguli dombvidék 600 hektárnyi területén mintegy négymillió négyzetméternyi csarnokban 2010-ben 522 ezer, az idei első félévben 291 ezer Lada készült. A közvetlenül foglalkoztatottak száma jelenleg hetvenezer, de 800 beszállító és 350 kereskedés, valamint szerviz által közel negyedmillió munkahely függ a Togliattiban működő komplexumtól.

Krónika

Az első autó, a Fiat 124-esből továbbfejlesztett 2101-es modell 1970. április 19-én gördült le a Volga Autógyár szalagjáró: az először Zsiguliként, később Ladaként forgalmazott modellek szülőhelyén, a Zsiguli dombvidéken fekvő és Palmiro Togliattiról elnevezett város komplexumában 1973-ban 660 ezer autó készült, és egymillió ember dolgozott. A milliomodik Zsiguli 2103-as modell 1973. decemberében készült el, a 25 milliomodik 2008. június 11-én, a 26 milliomodik 2010. augusztus 9-én gördült le a másfél kilométeres szalagról. Az utolsó millió-darabos tételben még mindig a Szamara legnépszerűbb, ami 210-ben 266 ezer darabot jelentett, aztán a Priora, a 2105/07-es veteránpáros, majd a Kalina és a Níva következik.

Forrás: nol.hu

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART