2011.
április
02. 08:35

Drága a cukor? Így cselezze ki a magas árakat!

Címkék:
cukor Ha az egeket ostromolja a cukor ára, ez jó alkalom arra, hogy átgondoljuk, vajon mennyire egészséges az a rengeteg cukor, amit manapság megeszünk. Ha úgy dönt, semennyire, érdemes végignézni egyéb lehetőségeket, és kipróbálni a finomított kristálycukor helyettesítésére szolgáló alternatív megoldásokat.

Édesítőszerek

Ezekkel kapcsolatban az a kérdés, hogy ha az egészségünk érdekében lemondunk a cukorról, mi értelme van helyette vegyszereket és adalékanyagokat bevinni a szervezetünkbe. A tudósok még vitatkoznak arról, a mesterséges édesítők okoznak-e betegséget, ám amíg megnyugtató választ nem találnak, tanácsosabb lemondani róluk.

Az is az édesítőszerek ellen szól, hogy „becsapják” az agyunkat. Az édes ízt érezzük ugyan, de a cukorral járó boldogságérzés elmarad, ezért az édesítőszerek nem tesznek igazán elégedetté. Sokan a hatásukra megéheznek vagy farkaséhség-rohamokat kapnak, ez pedig nem lehet a cél.

Méz

A méz csodálatos édesítőanyag, de több szempontból nem jobb a cukornál. Konzisztenciája miatt hozzáragad a fogakhoz, és még a cukornál is agresszívebben támadja meg őket. Ezenkívül hatóanyagai miatt a méz sokkal inkább gyógyszernek számít, mint élelmiszernek, a népi gyógyászat előszeretettel alkalmazza megfázás és sérülések ellenszereként.

Éppen ezért érdemes csak takarékosan bánni vele. Ne vásároljon viszont mézzel ízesített kekszeket, csokikat és süteményeket, mert valódi méz helyett mézport használnak hozzájuk, amelyhez maltodextrint is adnak, ez pedig megint csak cukor, hiába hirdeti a csomagolás a varázsszót: méz!

Barna cukor

A barna cukor sajnálatos módon ugyanúgy rombolja az egészséget, a fogakat és az alakot, mint fehér társa. A különbség annyi, hogy kevésbé feldolgozott variáció, ám ásványi anyagok és vitaminok csak igen kis mennyiségben fordulnak elő benne. Néhány barna cukor úgy készül, hogy a finomított fehér cukorhoz melaszt és színezéket kevernek, ennek vitamintartalma pláne nagyjából nulla.

Agavészirup

A déligyümölcsökből készült szirupok manapság nagyon divatosak. A legjobb a kék agavé leve, mert a benne lévő nagy mennyiségű inulin nevű poliszaharid serkenti bizonyos bélbaktériumok szaporodását, és ezzel az egészséges bélflóra fennállását. A kék agavét azonban Közép- és Dél-Amerikában főként tequilagyártáshoz használják, ezért nem könnyű hozzájutni. Ha mégis sikerül kék agavé szirupot vásárolni, takarékosan használja édesítőszerként.

Gyümölcscukor

A gyümölcscukor természetes formájában számos gyümölcsben megtalálható. Az iparilag előállított gyümölcscukor azonban szintén szaharózból, azaz teljesen normális cukorból készül, és semmi köze a gyümölcsökhöz. Por és szirup formájában kapható, és más édesítőszerekhez hasonlóan csak mérsékelt adagolása javasolható.

Stevia

A steviáról mostanában egyre többet hallani, sokan mégsem ismerik. Dél-Amerikában őshonos növény, amelyet Brazíliában és Paraguayban már évszázadok óta ismer és alkalmaz a népi gyógyászat. A leveleiből származó kivonat rendkívül édes, körülbelül 200-300-szor édesebb a cukornál. Édes íze a benne lévő glikozidoknak köszönhető, amelyeknek az a különleges tulajdonságuk, hogy a szervezet anyagcseréje nem hasznosítja őket, azaz nincs bennük kalória.

Ha a stevia csak úgy természetesen és kalóriamentesen édesítene, az már önmagában nagyszerű dolog volna. Ám ez a csodálatos növény ennél sokkal többet tud. Az édes anyagok általában lebontják a C-vitamint, a stevia ellenben megakadályozza az értékes vitamin lebomlását. A cukorbetegeknél Dél-Amerikában már évszázadok óta alkalmazzák a steviát. Ráadásul harmonizáló hatással van a vércukorszintre. Japánban szintén évek óta használják, az ipar minden évben több száz tonnát használ fel belőle. Arrafelé még egy közkedvelt őszibarackitalt is édesítenek steviával, ez az üdítő azonban sajnos csak Japánban kapható.

Forrás: otvenentul.hu

Vissza
2009.
december
27. 09:23

Hallott már a pudingvegetáriánusokról?

 Hallott már a pudingvegetáriánusokról? Pudingvegetáriánusoknak nevezik az angolszász országokban azokat az idős nőket, férfiakat, akik a legszívesebben "tejbepapin" élnek, mert nem kell vele pepecselniük.
Tovább
2009.
december
11. 13:54

A vörösbor gátolja az öregedést (is)

A vörösbor gátolja az öregedést (is) A minőségi vörösbor jó hatással lehet egyes betegségek megelőzésére, gyógyítására. Az aktuális kutatási eredményeket összegezték az idei Orvosi Bor-szimpoziumon Kőszegen és Szombathelyen, áll a Vas Népe csütörtöki számában.
Tovább
2010.
június
13. 11:02

Az ismerős kukorica ismeretlen oldalai

Az ismerős kukorica ismeretlen oldalai Főtt kukoricát csak a nyári időszakban ehetünk, viszont egész évben lehetőségünk van polentát vagy kását főzni belőle, kenyeret és lepényt készíteni, hiszen a boltokban megtalálható dara, keményítő és liszt formájában.
Tovább
2010.
november
21. 06:27

Csontjainkat is védjük, ha sok gyümölcsöt és zöldséget eszünk

Csontjainkat is védjük, ha sok gyümölcsöt és zöldséget eszünk A gyümölcsökben, zöldségekben gazdag étrend a csontokat is megóvhatja, így az egészséges táplálkozás nem csupán a testsúly, hanem az időskori csonttörések megelőzése szempontjából is üdvös - hangsúlyozzák kanadai tudósok, akik kutatásaikról az American Journal of Clinical Nutrition című táplálkozástudományi szaklap online kiadásában számoltak be.
Tovább
2010.
december
29. 08:29

Együnk, igyunk színesen!

Együnk, igyunk színesen! Öregedésgátló táplálkozás, antioxidáns hatású készítmények – divatjelenség, vagy valóban léteznek ilyen hatóanyagok a természetben? A legfrissebb élelmiszer-kutatások egyre inkább fókuszba helyezik a növényi antioxidánsok jelentőségét, s hangsúlyozzák: ezek a források valóban védőhatással rendelkezhetnek.
Tovább
2009.
november
15. 14:41

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék Lényeg a tápanyaggazdagság! Az időseknek kevesebb kalóriára, ellenben ugyanolyan sok létfontosságú tápanyagra van szükségük, mint a fiatalabbaknak. Fogyasszon sok gyümölcsöt, zöldséget (különösen hüvelyeseket: babot, borsót, stb.), teljes kiőrlésű gabonaterméket, tejterméket, sovány húst (és hústerméket), halat, tojást, valamint növényi olajat.
Tovább
2009.
november
21. 23:45

Mit együnk, ha lassabban akarunk öregedni?

Mit együnk, ha lassabban akarunk öregedni? Sokszor eredménytelenül próbálkozunk azzal, hogy idős korunkban elkerüljük a vitaminhiányt és ásványianyag-veszteséget. Mitől függ, hogy hogyan táplálkozunk, ha megöregszünk?
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART