2010.
december
29. 08:29

Együnk, igyunk színesen!

Címkék:
zöldségek Öregedésgátló táplálkozás, antioxidáns hatású készítmények – divatjelenség, vagy valóban léteznek ilyen hatóanyagok a természetben? A legfrissebb élelmiszer-kutatások egyre inkább fókuszba helyezik a növényi antioxidánsok jelentőségét, s hangsúlyozzák: ezek a források valóban védőhatással rendelkezhetnek.

A polifenolok a gyümölcsökben, zöldségfélékben és egyes italokban (például a teában vagy a kávéban) nagy mennyiségben előforduló természetes vegyületek. Mivel képesek megvédeni az emberi szervezetet a szív- és érrendszeri betegségekkel, valamint egyes ráktípusokkal szemben, kutatási szempontból különösen jelentős molekulacsoportot alkotnak.

Az elmúlt években igencsak megnőtt a tudományos érdeklődés a polifenolok, valamint a krónikus megelőzésében játszott szerepük iránt, különösen gyulladás-gátló és antioxidáns hatásukkal kapcsolatban. Ahhoz, hogy ezeket a – szervezetünk számára nélkülözhetetlen – anyagokat étrendünkbe beépítsük, egyszerűen „színesen” kell étkeznünk.

Tóth Tímea dietetikus azt tanácsolja, hogy – ételeink és italaink segítségével.–próbáljunk meg minél több színt vinni a napi ötszöri étkezésbe:

♦ Reggelire ihatunk 1 csésze kávét, teát; szendvicsünkhöz pedig szeljünk fel 1 fej paradicsomot és 1 db paprikát. Ha édes reggelire vágyunk, fogyaszthatunk kétszersültet házi szilvalekvárral, eper-, meggy-, málna- vagy ribizlidzsemmel, esetleg barackízzel. Reggelizhetünk joghurtot is, ebben az esetben szórjunk bele friss gyümölcsöt, aszalt szilvát.

♦ Tízóraira válasszunk friss, nyers gyümölcsöt: szőlőt, szilvát, barackot, ribizlit, epret, cseresznyét. Egy maréknyi olajos magvat – diót, mogyorót, mandulát, kesudiót – is elrágcsálhatunk.

♦ Ebédre ehetünk párolt zöldségköretet sárgarépából, kelbimbóból; savanyúságnak válasszunk céklát, savanyú káposztát, de paradicsomsalátát is fogyaszthatunk. Az ebéd utáni kávéról se feledkezzünk meg. Desszert gyanánt egy kocka csokoládé is kerülhet étrendünkbe.

♦ Ha uzsonnára hideget eszünk, bármelyik gyümölcsből vagy zöldségből készíthetünk salátát.

♦ Vacsorára jöhet egy könnyű zöldséges étek: spenót, tökfőzelék, párolt kelbimbó, sütőtök, avokádó, de fogyaszthatunk párolt sárgarépát is. Mindezt pikánsabbá tehetjük, ha szezámmaggal vagy (óvatosan) pirított olajos maggal megszórjuk, így E-vitamin tartalmával az antioxidáns mértéket is növeli. Esetenként egy finom pohár vörösbor is társulhat az étkezéshez.

♦ Elalvás előtt elkortyolhatunk egy forró kakaót .

Forrás: Szabad Föld

Vissza
2009.
november
21. 15:10

A tornagyakorlatok javítják az idősek életminőségét

A Journal of the American Geriatrics Society c. szaklapban megjelent tanulmány három program hatásosságát hasonlította össze, amelyeknek az volt a céljuk, hogy csökkentsék az idős betegek eséseinek számát és javítsák életminőségüket. Az eredmények alapján úgy tűnik, a testmozgás az a módszer, amely leghatékonyabban javít az idősek életminőségén.
Tovább
2010.
április
27. 20:45

A túlsúly idősebb korban sem törvényszerű

A túlsúly idősebb korban sem törvényszerű A kor előrehaladtával a kilók elleni küzdelem szélmalomharcnak tűnhet. A huszonévesen még látványos eredményeket hozó diéta az évek múlásával hatását veszti, úgy érezzük a plusz kilóktól már csak a koplalás menthet meg.
Tovább
2009.
december
11. 13:54

A vörösbor gátolja az öregedést (is)

A vörösbor gátolja az öregedést (is) A minőségi vörösbor jó hatással lehet egyes betegségek megelőzésére, gyógyítására. Az aktuális kutatási eredményeket összegezték az idei Orvosi Bor-szimpoziumon Kőszegen és Szombathelyen, áll a Vas Népe csütörtöki számában.
Tovább
2010.
március
24. 10:53

Aggasztó kapcsolat van a túlsúly és a vastagbélrák között

Aggasztó kapcsolat van a túlsúly és a vastagbélrák között Azok a vastagbélrákosok, akik a súlyos betegség mellett még túlsúllyal is küzdenek, nagyobb valószínűséggel esnek sajnos áldozatul a rákos megbetegedésnek, illetve nagyobb eséllyel újul ki esetükben a betegség, mint a normális testsúlyúak esetében - adta hírül a Clinical Cancer Research szaklap.
Tovább
2010.
június
13. 11:02

Az ismerős kukorica ismeretlen oldalai

Az ismerős kukorica ismeretlen oldalai Főtt kukoricát csak a nyári időszakban ehetünk, viszont egész évben lehetőségünk van polentát vagy kását főzni belőle, kenyeret és lepényt készíteni, hiszen a boltokban megtalálható dara, keményítő és liszt formájában.
Tovább
2010.
november
21. 06:27

Csontjainkat is védjük, ha sok gyümölcsöt és zöldséget eszünk

Csontjainkat is védjük, ha sok gyümölcsöt és zöldséget eszünk A gyümölcsökben, zöldségekben gazdag étrend a csontokat is megóvhatja, így az egészséges táplálkozás nem csupán a testsúly, hanem az időskori csonttörések megelőzése szempontjából is üdvös - hangsúlyozzák kanadai tudósok, akik kutatásaikról az American Journal of Clinical Nutrition című táplálkozástudományi szaklap online kiadásában számoltak be.
Tovább
2010.
december
28. 08:08

Fáradt? Nem mindegy, mit eszik

Fáradt? Nem mindegy, mit eszik A téli időszakban reggelenként nehezünkre esik kikelni az ágyból, a rövid és hideg nappalok miatt könnyen kedvetlennek érezzük magunkat. Ha a rosszkedv nem múlik, ha tartós fáradtság és letargia lesz úrrá rajtunk, vegyük komolyan a panaszokat életkortól függetlenül. Nem csak depresszió állhat a háttérben.
Tovább
2010.
november
06. 06:30

Felgyorsítják az öregedést a szénsavas üdítők

Felgyorsítják az öregedést a szénsavas üdítők "Az embereknek egészséges étrendre van szükségük, a hosszú és egészséges élet szempontjából pedig meg kell tartani a foszfátok egyensúlyát" - mondta el Dr. M. Shawkat Razzaque, a Harvard Egyetem kutatója. Razzaque és munkatársai három csoport egéren vizsgálta a magas foszfátszint hatásait.
Tovább
2010.
december
26. 23:36

Gyógyító iszappakolás: hol vehetjük igénybe?

Gyógyító iszappakolás: hol vehetjük igénybe? Alaposan megváltozott a gyógyfürdőkkel, fürdőkúrákkal kapcsolatos szemléletmód az elmúlt húsz évben. Míg ez korábban jellemzően a reumás betegek és az idősebbek időtöltése volt, ma már egészséges fiatalok és gyermekes családok is szívesen választják egy-egy hosszú hétvégére valamelyik gyógyszállót vagy wellness-központot.
Tovább
2010.
október
08. 06:59

Gyógyszer helyett hagyma - kincset ér

Gyógyszer helyett hagyma - kincset ér A gyógyszerek uralmának korában lassanként megfeledkezünk a természetes megoldásokról. Amikor nem égető problémáról van szó, érdemes a régi tudást felidézni és alkalmazni. Az őszi-téli időszak egyik ilyen említésre méltó "gyógyszere" a magyar konyha legfőbb alappillére, a hagyma.
Tovább
2010.
december
28. 09:15

Gyógyszer, ami tetszik a betegeknek

Gyógyszer, ami tetszik a betegeknek A mai klinikai gyógyszervizsgálatokban gyakran használnak placebót, mely ránézésre megkülönbözhetetlen a hatásos tablettától, de hatóanyagot nem tartalmaz. Ennek ellenére a látszólagos kezelés is lehet hatásos - olvasható ausztrál kutatók erről írott tanulmányában, melyet a The Lancet közölt.
Tovább
2009.
november
15. 09:02

Gyógyszerek 60 fölött

Gyógyszerek 60 fölött Az orvosnak a 60–65 év feletti pácienseknél több olyan anatómiai, élettani sajátosságot is figyelembe kell vennie, ami eltér a fiatalabb korú emberekétől.
Tovább
2010.
január
25. 11:49

Hipertonia és demencia

Hipertonia és demencia A demencia (elbutulás) egy olyan betegség, mely általában idősebb korban jelentkezik és a kor előre haladtával nő az előfordulási gyakorisága. Hogyan kapcsolódik egymáshoz a demencia és a magas vérnyomás? A demencia többféle agyi kórfolyamat kapcsán létrejöhet, tehát nem egy konkrét betegséget, hanem tünetcsoportot nevezünk ezen az összefoglaló néven.
Tovább
2009.
november
21. 23:45

Mit együnk, ha lassabban akarunk öregedni?

Mit együnk, ha lassabban akarunk öregedni? Sokszor eredménytelenül próbálkozunk azzal, hogy idős korunkban elkerüljük a vitaminhiányt és ásványianyag-veszteséget. Mitől függ, hogy hogyan táplálkozunk, ha megöregszünk?
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART