2011.
július
24. 08:59

Elfeledett, egészséges gabona

Címkék:
köles Köles: az ásványi anyagokban leggazdagabb gabona. Méltatlanul elfeledett ősi gabonafélénk, ami a hajhullástól kezdve az immunerősítésig számos betegségben lehet segítségünkre. Itt az idő, hogy kikerüljön a lebecsült élelmiszernövények sorából!

Ismerjük meg!

A köles (Panicum miliaceum) a kőkorszak óta termesztett, méteresre növő, élénkzöld fűféle. Kínában az első kölestermesztésre vonatkozó adatok az i.e. 7000-5000 közötti időszakra tehetők, de eredeti őshazája valószínűleg India. Fogyasztása a kenyérgabonák megjelenésével a 18-19. században szorult háttérbe Európában, a Föld népességének harmada azonban a mai napig alapélelemként fogyasztja.

A pázsitfűfélék családjába tartozik, melegigényes, szárazságtűrő, szinte bármilyen talajon megterem. Bojtos gyökérzete mélyre hatoló, szára jellegzetes szalmaszár, levelei még éréskor is zöld színűek. Virágzata sűrű, elágazó, bugájában apró fehér, sárga, narancssárga színű vagy barna, kb. 2 mm átmérőjű szemek fejlődnek.

Miért jó?

A köles sok kovasavat tartalmaz, gazdag fluorban, kénben, foszforban is, és nem elhanyagolható vas-, magnézium-, kálium-, cink stb. tartalma sem. Ez az ásványi anyagokban való gazdagság indokolja, hogy fogyasszuk minél gyakrabban, hiszen a köles erősíti az immunrendszert, a kovasavak pedig az érfalakra, a kötőszövetekre, a hajra és a körmökre vannak jó hatással. Fluortartalmának köszönhetően segít megerősíteni a fogzománcot, megelőzi a fogszuvasodást. Kölesben gazdag étrend mellett a gyulladásos állapotok (pl. hólyaggyulladás) is gyorsabban gyógyulnak, B-vitaminjai pedig az idegrendszerre gyakorolnak kedvező hatást.

A köles szabályozza a vércukorszintet és a zsíranyagcserét. Lúgos kémhatású, ezért természetgyógyászok szerint kiemelt szerepe lehet testünk a sav-bázis egyensúlyának fenntartásában. Könnyen emészthető, nem okoz gázképződést. Különösen alkalmas kisgyerekek, növekedésben lévő fiatalok, kismamák és betegek táplálására.

Hogyan fogyasszuk?

A közhiedelmekkel ellentétben nemcsak a madáreleségek alapja. Kásaként fogyasztható, háromszoros mennyiségű tejben vagy vízben 15-20 percig kell főzni, hogy megpuhuljon. Reggelire dióval, mandulával, mazsolával, cukros-mézes tejjel elkészítve ajánlott, sós változatát zöldséges, leveskockás vízben megfőzve köretként fogyasztjuk.

A köles kiválóan alkalmas gyümölcspudingok és gyümölcsös desszertek, illetve lepény- és palacsinta készítésére, sőt kenyér is süthető belőle. A kölesből készült ételekhez jól illik a vanília, a rozmaring, a tárkony, a kömény és a fahéj is. Mielőtt azonban bármilyen módon felhasználnánk a konyhában, finom szűrőben, folyóvíz alatt mossuk át!
A bioboltokban kapható extrudált kölesgolyó remekül helyettesíti a kevéssé egészséges, sós rágnivalókat.

Tippek-tanácsok

Jól csíráztatható, csíráját salátákhoz, köretekhez, levesekhez adhatjuk. A boltban válasszuk a hántolt biokölest, egyszerre ne vásároljunk sokat, mert könnyen avasodik. Jól záródó edényben, hűvös, száraz helyen tároljuk.

Héjából párna készül, mely ősi tapasztalatok szerint nyugtató hatású. Használata allergiásoknak is ajánlott, mivel az élősködők nem tudnak benne megtelepedni.

Érdekesség

Kínában régen az öt szent gabona (rizs, köles, mohar, búza, szója) közé tartozott, Európában pedig már maga Püthagorasz, az ókori görög filozófus is dicsérte jótékony hatásai miatt.

Sok népszokás is kapcsolódik a köleshez: néhány helyen a menyasszony cipőjébe az esküvő napján kölest szórnak, mert úgy tartják, ettől lesz szorgalmas háziasszony, máshol pedig kölessel hintik meg a jegyespárt, hogy a gabonához hasonlóan szaporodjanak, sokasodjanak.

Forrás: HáziPatika

Vissza
2011.
május
27. 10:20

A tojásfehérje csodája - receptekkel

A tojásfehérje csodája - receptekkel Fogyókúrázóknak, testépítőknek, betegségből lábadozóknak, fejlődésben lévő gyermekeknek, időseknek - szinte mindenkinek ideális fehérjeforrás a tojás. Aki gyakran süt otthon, biztosan járt úgy, hogy az ételkészítés végére marad felesleges tojásfehérje.
Tovább
2010.
június
13. 11:02

Az ismerős kukorica ismeretlen oldalai

Az ismerős kukorica ismeretlen oldalai Főtt kukoricát csak a nyári időszakban ehetünk, viszont egész évben lehetőségünk van polentát vagy kását főzni belőle, kenyeret és lepényt készíteni, hiszen a boltokban megtalálható dara, keményítő és liszt formájában.
Tovább
2010.
december
29. 08:29

Együnk, igyunk színesen!

Együnk, igyunk színesen! Öregedésgátló táplálkozás, antioxidáns hatású készítmények – divatjelenség, vagy valóban léteznek ilyen hatóanyagok a természetben? A legfrissebb élelmiszer-kutatások egyre inkább fókuszba helyezik a növényi antioxidánsok jelentőségét, s hangsúlyozzák: ezek a források valóban védőhatással rendelkezhetnek.
Tovább
2010.
december
28. 08:08

Fáradt? Nem mindegy, mit eszik

Fáradt? Nem mindegy, mit eszik A téli időszakban reggelenként nehezünkre esik kikelni az ágyból, a rövid és hideg nappalok miatt könnyen kedvetlennek érezzük magunkat. Ha a rosszkedv nem múlik, ha tartós fáradtság és letargia lesz úrrá rajtunk, vegyük komolyan a panaszokat életkortól függetlenül. Nem csak depresszió állhat a háttérben.
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART