2012.
május
11. 09:08

Ennyi zöldséget, gyümölcsöt kellene ennünk

Címkék:
zöldségek Feleannyi zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk, mint amennyit ajánlott lenne. Pedig napi fél kiló zöldség-gyümölcs jelentősen csökkenti a krónikus betegségek és a daganatos betegségek kockázatát.

A KSH adatai szerint 2010-ben a magyar lakosság átlagosan fejenként 47,8 kg zöldséget és 37,1 kg gyümölcsöt fogyasztott. A jelenleg érvényes táplálkozási ajánlás szerint napi minimum fél kilogramm gyümölcsöt, zöldséget ajánlott fogyasztani egy nap (ez a két élelmiszercsoportra összesen egy évre kb. 180 kg/fő elfogyasztását jelentené). Az adatokból jól látható, hogy hazánkban nagymértékben elmarad a valós fogyasztás az ajánlott mennyiségtől.

- Az egészség megőrzése és a krónikus betegségek elkerülése érdekében minimum fél kilogramm zöldséget, gyümölcsöt ajánlott fogyasztani naponta.

- A daganatos betegségek kockázatát csökkenti a bőséges zöldség és gyümölcs fogyasztása. Ez különösen igaz a bélrendszer daganataira.

- A gyümölcsökben és zöldségekben található vízben oldódó élelmi rostok csökkentik az éhséget és növelik a jóllakottság érzését.

- A gyümölcsökben és zöldségekben található élelmi rostok hozzájárulnak a vér koleszterin és vércukorszintjének csökkentéséhez.

Sós és lobogón forró vízben néhány percig főzve, majd fokhagymás olajjal összekeverve, szinte bármilyen zöldség finom, sőt más zöldségekkel, és fűszerekkel jól variálható fogás. Kenyéren, magában, köretként...

Minél frissebb a zöldség, annál finomabb, és annál egészségesebb

Szálkás spárga, fonnyadt uborka vagy retek, kiszáradt sárgarépa vagy keserűre fonnyadt jégsaláta. Egy zöldséget, vagy gyümölcsöt sem tud úgy elrontani a legrosszabb szakács sem, mint maga az idő. Ráadásul a hibás és nem friss áruban elenyésző mennyiségű a vitamin.

- Igyekezzünk mindig friss, érett, ép gyümölcsöket, zöldségeket választani.
Inkább vásároljunk gyakrabban friss árut, így kevésbé kell tartanunk attól, hogy otthon tönkremennek. Ezen kívül a vitaminok mennyisége rövid idő, egy-két nap, sőt néhány óra alatt jelentősen csökkenhet.

- Otthon válogassuk ki az esetleg kissé sérült, megnyomódott darabokat, amennyiben lehet, ezeket használjuk fel először.

- A gyümölcsöket nagy meleg esetén tárolhatjuk a hűtőszekrényben is, de mindenképpen száraz, hűvös helyen helyezzük el őket – akár a spájzban, akár a pincében vagy egy zárt szekrényben.

- Ha túl sokat vásároltunk valamiből vagy egyéb okból nem használunk fel mindent, fagyasszuk le a megfelelően előkészített zöldségeket, gyümölcsöket.

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Forrás: Patika Magazin

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART