2010.
március
05. 23:55

Időskori napi torna

Címkék:
Öregek játszótere "Idősebbek is elkezdhetik" - volt az alcíme a televízióban egykor futó Tévétornának. Ma már helytállóbb lenne az "Idősebbek is kezdjék el" elnevezés, hiszen egyre több a bizonyíték arra nézve, hogy a mozgásszegény életmód a kor előrehaladtával törvényszerűen mozgásszervi betegségekhez vezet

Néhány héttel ezelőtt új játszóteret adtak át a londoni Hyde Parkban. Nem volna különösebben izgalmas e hír, ha nem tudnánk, hogy a teret kifejezetten idősek számára tervezték és építették. Nyitása óta nagyon népszerű a park, sorba kell állni az elliptikus trénernél és a helyben rögzített biciklinél. A híradások szerint az sem tántorította el az időseket, hogy voltak napok, amikor fagypont közeli hőmérsékletet mértek.

Itthon is van már idős játszótér

Hasonló játszótér már Magyarországon, Győrben is működik. Amikor az Eötvös ligeti létesítményt 2008 novemberében átadták, Los Angeles, Berlin és Tokió után ez volt a negyedik ilyen játszótér a világon. A téren található például helyben járó gép, amelyen gyalogolva a dombra feljutáshoz szükséges izmokat lehet karban tartani. A gerincdoktornak nevezett "játék" a csigolyák "leporolására" alkalmas, a végtagok specialistája pedig a lábbal hajtható járópad és a taposó hinta. De a kis-alföldi idősek játszóteréről nem hiányzik a speciális rámpa, a kötélháló, az alacsony gerenda, a függőhíd, a nyújtó és a lépcsők sem.

Sajnos a környéken élők elmesélése szerint a játszótér ritkán hangos az öregek zsivalyától, úgy tűnik, a magyar nyugdíjasok egyelőre szégyenlősek, nem mernek önfeledten hintázni, kalandozni.

A mozgás a betegségekkel küzdőknek is segít

Márpedig ezt a szemérmességet és kényelmességet ideje elfelejteni. Lassan, de javulnak a magyar lakosság életkilátásai is, a várható átlagos élettartam egyre magasabb. Ráadásul hamarosan az ötvenes évek eleji abortusztilalom korszakában született generáció, az úgynevezett Ratkó-gyerekek lépnek nyugdíjas korba. A társadalombiztosításra egyre nagyobb terhet rónak majd az időseket sújtó betegségek: a szív- és érrendszeri problémák, a magas vérnyomás, a diabétesz, a rák valamint a csontok, az ízületek és az izmok betegségei.

Testünk mozgató szervrendszerének alkotóelemei még egészséges idősekben is lassan sorvadnak. Csontsűrűségünk például 25-30 éves korban a legmagasabb, ezután a csontállomány lassan leépül. Nőknél a menopazua után a folyamat drámaian felgyorsulhat, férfiaknál viszont az egyenletes csökkenés a jellemző. Izomzatunk is leépül a korral, valamint az idegrendszer sem úgy működik már, mint fiatalon. Különösen az egyensúlyozó rendszer és a látás-hallás romlása kiemelendő a testmozgás szempontjából.

Több száz tanulmány igazolta már a mozgás krónikus betegségekre gyakorolt jótékony hatását. Nincs ez másképpen a mozgásszervi betegségekkel sem, e problémák edzéssel szintén megelőzhetők. Kevesen tudják, hogy idősebb korban a már kialakult kórképek esetén is igen hasznos a testmozgás: egyértelműen javíthat a betegségen.

Tippek az időskori sportolásra

Az idősek nagy része fél belevágni a rendszeres testmozgásba: retteg az eleséstől, saját ügyetlenségétől vagy attól, hogy esetleg kinevetik. Ha azonban egyszer rászánják magukat, kiderül, hogy sokkal egyszerűbb, mint gondolták.

A fiatalabbak körében igen népszerű kardioedzés hatásait az idősebbek még jobban megérzik. Az ilyen típusú gyakorlatok hatására ugyanis javul a vérkeringés és a szervek oxigénellátottsága, valamint a salakanyagok eltávolítása. Ez utóbbiak ugyanis akár mozgásszervi panaszokért is felelősek lehetnek. Aki teheti, ússzon vagy vízi tornázzon. Ha ez túl költséges, nagyszerűen helyettesítheti egy hatalmas séta a parkban. A hölgyek számára, akik szeretnek vásárolgatni, egy nyugalmas délelőttön ugyanilyen kedvező hatású lehet egy bevásárló-körút valamelyik plázában.

Erősítő edzéssel a csont- és izomállomány tömege őrizhető meg. Nem szükséges azonban edzőterembe rohanni és súlyokat emelgetni ehhez. Otthon végzett tornagyakorlatokkal ugyanilyen kedvező hatást lehet elérni. Az unokák óvatos emelgetése vagy a nem túlságosan teletömött bevásárlószatyor hazacipelése ugyancsak erősíti az izmokat.

A nyújtás és az egyensúlyt javító gyakorlatok szintén fontosak. A közismert nyújtógyakorlatok mellett érdemes megismerkedni például a Pilates-módszerrel, amelynek elsődleges célja, hogy az ízületek és az izmok állóképessége megnőjön. A módszer nagyon jó gyakorlatokat tartalmaz a különféle hát- és gerincpanaszokra, ízületi és reumatikus betegségekre. Sok szakértő szerint a jóga és a tai chi is hasonlóan kedvező hatású.


Mielőtt mozogni kezdene...


A testmozgást legnehezebb elkezdeni. Hogy sikerrel vegye a kezdeti nehézségeket, érdemes megfontolni az alábbi tanácsokat.

Jelezze kezelőorvosának, hogy sportolni szeretne.
Ez különösen akkor fontos, ha már van kialakult betegsége. Orvosa hasznos tanácsokkal láthatja el a gyakorlatokat illetően, esetleg ajánlhat klubokat, ahová csatlakozhat. Fontos: ha a mozgás során éles fájdalom jelentkezik, vagy légszomjjal küzd, azonnal hagyja abba.

Kezdje apró lépésekkel.
Ha túl nehéz és bonyolult mozgásformát választ, hamar elmehet a kedve. Ugyancsak lényeges, hogy kezdetben ne vigye túlzásba, alkalmanként tíz perc bőven elég. Szerencsés, ha a testmozgás ugyanolyan megszokott tevékenységgé válik, mint például a főzés.

Keressen támogatókat.
Minden új dolgot könnyebb elkezdeni, ha van támogatónk, legyen szó házastársról, egy régi barátról vagy éppen szomszédról. A mozgás kiváló alkalom lehet új barátok megismerésére is.

Érezze jól magát.
Ha csupán unalmasnak és fárasztónak éli meg a sportolást, akkor minden bizonnyal hamar fel fogja adni. Mindenképpen olyan elfoglaltságot találjon, amelyben örömét leli.

Forrás:lifenetwork

Vissza
2010.
január
28. 10:23

Így öregedhetünk egészségesebben

 Így öregedhetünk egészségesebben Az Archives of Internal Medicine szaklapban közzétett négy tanulmány szerint a rendszeres testedzés segít abban, hogy idősebb korunkig megőrizzük testi és szellemi egészségünket.
Tovább
2009.
november
21. 15:10

A tornagyakorlatok javítják az idősek életminőségét

A Journal of the American Geriatrics Society c. szaklapban megjelent tanulmány három program hatásosságát hasonlította össze, amelyeknek az volt a céljuk, hogy csökkentsék az idős betegek eséseinek számát és javítsák életminőségüket. Az eredmények alapján úgy tűnik, a testmozgás az a módszer, amely leghatékonyabban javít az idősek életminőségén.
Tovább
2010.
január
27. 08:23

Dinamikus nagyi akar lenni? Mozgás!

Dinamikus nagyi akar lenni? Mozgás! A rendszeres testmozgás segít időskorban is fenntartani a testi egészséget és a szellemi frissességet - állapította meg több tanulmány.
Tovább
2009.
december
07. 14:39

Idős korban jobb a gyorsabb sétálás

Idős korban jobb a gyorsabb sétálás Egy francia felmérés szerint a lassabban sétálók háromszor gyakrabban halnak meg szív- és érrendszeri problémák miatt gyorsabb kortársaiknál.
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART