2011.
szeptember
15. 09:59

Jön a bolt, ahol ingyen vásárolhat

Címkék:
bevásárló autó "Az ingyenes vásárlás Mekkája" - ezzel, a Klapka György legszebb napjait idéző szlogennel hirdeti magát az a vállalkozás, ami -elvileg- másfél hónap múlva nyitja meg kapuit a pesti belvárosban. A Sample Central nevű üzlet lényege, hogy a vevők pénz helyett a véleményükkel fizetnek - ezért a gyártóktól ingyenes termékeket, mintákat kapnak.

A Pénzcentrum.hu információi szerint - a korábban meghirdetett szeptemberi nyitással ellentétben- november elején nyílik a Sample Central hálózat budapesti - és egyben első közép-európai- üzlete. A közel 500 négyzetméter alapterületű boltban a legkülönbözőbb termékek (kozmetikumok, kozmetikai és háztartási cikkek, csomagolt élelmiszerek, italok, műszaki cikkek), és szolgáltatások lesznek elérhetők, csak klubtagok számára.

A Magyarországon is alkalmazandó nemzetközi modell szerint a klubtagok online regisztrálhatnak (a regisztrációs díj 1490 forint, az éves tagsági díj 4990 forint), majd szintén online előre befoglalt időszakban ellátogathatnak az üzletbe, és alkalmanként 5 különböző terméket vihetnek magukkal kipróbálásra, - valamint kipróbálhatják a helyben kiállított műszaki cikkeket, szolgáltatásokat - mindezt ingyen. A választék kéthetente megújul, ciklusonként kb. 40 termék és szolgáltatás mutatkozik be.

Első hallásra talán kissé furcsán hangzik, de - a cég honlapján található tájékoztatás szerint- a vevő ingyen megkapja az adott terméket (nem csak egy tesztidőszakra, hanem véglegesen), cserébe egy 8-10 kérdésből álló kérdőívet kell kitöltenie róla. Ezeket a vásárlói véleményeket felhasználva a gyártó/forgalmazó felmérheti az igényeket (például a piaci bevezetés előtt), illetve akár már így, "szájhagyomány" útján elkezdheti reklámozni azt - ezért tudják ingyen adni a termékeket.

A magyar üzlet egy nemzetközi franchise hálózat tagja. A nemzetközi honlap szerint az első tesztáruház Tokióban nyílt 2007-ben, majd - a hivatalos verzió szerint- világszerte elterjedt, több ezer regisztrált taggal, valamint számos közismert és népszerű márkanévvel. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy Budapesten milyen márkákat tesztelhetnek majd a klubtagok, az azonban ismert, hogy más országokban olyan márkákat forgalmaznak, mint az Avon, a Cadbury, a Heinz, a L'Oreal, a Nestlé, a Nintendo, a Panasonic, a Procter & Gamble, a Sony, vagy épp az Unilever.

A Pénzcentrum.hu a fent felsorolt cégek közül természetesen többeket is megkeresett. A Sony Europe Limited Magyarországi Fióktelepe lapunkat úgy tájékoztatta, semmilyen hivatalos megkeresést nem kapott a Sample Centraltól. A Procter&Gamble- től azt a választ kaptuk, jövőbeli projektről nem nyilatkozhatnak.
Annyi azonban tudható (a bolt Facebook-adatlapjáról), hogy magyar márkákat is forgalmaznak majd.

Érdekes, hogy bár a cég világméretűként hirdeti magát, és a nemzetközi honlap szerint 21 államban vannak jelen, mégis csak néhány országban mutatható ki az online jelenlétük. Ez azért is különös, mert a tesztek kitöltése online történik, így -elvileg- elengedhetetlen lenne az országonkénti online megjelenés.

Van azért hűségprogram is

A dolog szépséghibájának egyelőre az tűnik, hogy a tagsághoz egy MLM-rendszerre emlékeztető hűségprogram is társul: például akkor is kaphatunk hűségpontokat, ha barátainknak ajánljuk a Sample Centralt. Minél több pontot gyűjtünk össze, annál több előnyhöz juthatunk.

A klubtagsági rendszerben - szintén a sokak által ismert MLM- rendszer szerint- három szint létezik: bronz, ezüst és arany. Hűségpontjaink gyarapodásával az egyes szintekhez tartozó ponthatár elérésekor automatikusan a következő szintre lépünk. És persze minél magasabb fokozatot érünk el, annál több és magasabb értékű terméket vihetünk haza. És minél több ismerősünk lép be a fizetős rendszerbe, nekünk annál több pontunk lesz.

Biztos, hogy megéri a cégeknek?

Kétséges a modell működőképessége, leginkább azért, mert a nagy cégeknek nem feltétlenül éri meg ilyen módszerrel tesztelni termékeiket - nyilatkozta a Pénzcentrum.hu-nak Siska Mátyás, a Merlin Communications marketingkommunikációs szakértője.

A szakember úgy látja, sokkal kiforrottabb piackutatási módszerek is léteznek amit a vállalatok saját, jól bejáratott apparátusukkal hatékonyan el tudnak végezni. Így leginkább a nagy márkák motivációja nem látszik: az üzletben való megjelenésért valószínűleg fizetniük kellene, ráadásul a márka elismertsége is csökkenhet azáltal, ha egy tisztázatlan hátterű, részben MLM-módszerrel működő fizetős klubban kínálja termékeit. A tagdíj miatt az objektív tesztelés lehetősége is sérül, hiszen a fogyasztó alapvetően másként tekint egy olyan termékre, amit egy klub tagjaként kapott.

Siska Mátyás szerint az az érvelés sem állja meg a helyét, hogy egy új termék bevezetését megelőzheti egy (akár online) pletyka kampány. "Ha kiállunk a Nyugati térre termékmintát osztogatni, feltesszük oda a termék Facebook-adatlapjának elérhetőségét, ugyanolyan suttogó propagandát indíthatunk el, akár még kevesebb ráfordítással is". Ráadásul a nagy márkák hatalmas erőket összpontosítanak arra, hogy márkáik hol, milyen körülmények között jelennek meg - ezért is nehezen elképzelhető, hogy új termékeket ilyen módszerrel, akár a konkurencia szeme láttára tesztelnének.

Az üzletet működtető Sample World Zrt-t többszöri próbálkozás ellenére sem tudtuk elérni, írásbeli megkeresésünkre nem sem reagáltak.

Forrás: Pénzcentrum

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART