2011.
március
05. 06:25

Mi az a frontérzékenység?

Címkék:
depresszió Különösen a nők, az idősek, és a gyengébb immunrendszerű, más betegségekkel is küzdő személyek viselik nehezen a mostanság igen gyakran változó időjárási frontokat, de a gyerekek, sőt, az állatok is élénken reagálhatnak a változásokra. Milyen tünetekre kell számítanunk és mit tehetünk a csökkentésük érdekében?

Frontok jönnek, mennek


Hazánkban jellemzően néhány naponta váltakoznak a frontok, vagyis találkoznak a különböző hőmérsékletű légtömegek, amely az arra érzékenyeket bizony megviseli. A szervezetre gyakorolt hatások közül a legjelentősebbek a hőmérséklet, a levegő nedvességtartalma és a szélerősség. Sokan még a légnyomásváltozást is okolják a tünetekért, de ennek szerepe jóval kisebb, mintha például felmennénk egy húszemeletes ház tetejére.
Van még egy olyan tényező, amely hatással van ránk: a légelektromos erőtér. A levegőben lévő pozitív és negatív ionok aránya ugyanis a frontokkal megváltozik: a hidegfront a kis negatív ionok előretörését hozza, míg a melegfront a nagy pozitív ionok felszaporodását eredményezi. Az első esetben ingerlékenyebbé válunk, míg a másodikban inkább lelassulunk.

Nem mindenkire hat


Van, akit csak a hideg-, van, akit a meleg, van, akit mindkét fronthatás megvisel. Alapvetően azok szenvedik meg inkább a frontok változását, akik eleve betegek, legyengültek, érzékenyebbek a hormonális változásokra, tehát az egyik legveszélyeztetettebb csoport ebből a szempontból a leterhelt, stresszes életet élő nők csoportja. Egyes kisgyerekeknél is megfigyelhető, hogy ilyenkor többet sírnak, rosszul vagy éppen hosszabban alszanak, megváltozik az étvágyuk, és különösen az erősen szeles napokat viselik rosszul. A frontok sajnos a pánikbetegek állapotán is ronthatnak. Felerősödhet a szorongásuk, ami kihat a lélegzés gyakoriságára, a szívritmusa, a vérnyomásra. Bizonyos megfigyelések szerint a levegő megváltozott ionösszetétele miatt a szerotonin szint is csökken, ez szintén nem jól hat a pánikbetegségre.

Aki a melegfrontra érzékeny


Vannak néhányan, akik a melegfront beköszöntét érzik meg, jellemzően már néhány órával azelőtt, hogy az betörne. Ilyenkor nehezebbé válik a koncentráció, fáradtság, vagy éppen ingerlékenység jelentkezik. Emelkedik a vérnyomás, a pulzus, erősödik a szívinfarktus- és a gyulladási hajlam, és gyakrabban fordulnak elő balesetek. Többen számolnak be ilyenkor fejfájásról, és az arra hajlamosak migrénes rohamokra is számíthatnak.
A leggyakoribb panaszok:
- angina pektorisz
- trombózis-,
- embóliahajlam
- asztmás roham,
- reumás fájdalmak
- keringési elégtelenség
- vakbélgyulladás
- migrén
- vérzések
- depresszió

Aki a hidegfrontot szenvedi meg


A hirtelen betörő hidegfrontoknál idegességet, robbanékonyságot figyelhetnek meg magukon az érzékenyebbek, ugyanakkor a reflexeik romlanak. Jellemzően ilyenkor emelkedik a koraszülések aránya, szaporodnak a gyomor-, vese- és epepanaszok, jellemzően görcsök formájában. Ez a görcshajlam veszélyezteti a szív koszorúereit is. A közvetlen hideghatás rossz hatással lehet a reumatikus fájdalmakra, csökkenhet a vérnyomás, és az epilepsziásoknál is gyakrabban jelentkeznek ilyenkor rohamok.
A leggyakoribb panaszok:
- reumás panaszok
- görcsök
- gyulladások
- gyomorfekély
- kólika
- agyvérzés
- asztmás roham

Megelőzés, védekezés


Mivel a stressz és a legyengült immunrendszer a frontérzékenység alapvető rizikófaktora, a kiegyensúlyozott, egészséges, sportos életmód az egyik leghatékonyabb megelőzési módja a problémáknak. Érdemes utánanézni a patikákban vény nélkül kapható gyógynövény-készítményeknek, de a táplálkozásunkkal is befolyásolhatjuk az érzékenységünket. A magas kálium- és magnézium tartalmú ételek csökkenhetik a panaszok erősségét, ilyen például a banán, az alma, burgonya, a szőlő, a kukorica, tofu, a halak és az olajos magvak. Fontos még a B1-, a D- és az E-vitamin pótlása is, ezért ajánlatos búzacsírát, paradicsomot, zabpelyhet, hidegen sajtolt olajokat, tojást, tengeri halakat, zöld növényeket és hüvelyesek fogyasztani.Hasznos lehet a levendula is, akár tea formájában, akár a csukló bedörzsölése levendulaolajjal. Konkrét panaszok esetén borsmentaolajat is szagolgathatunk csuklóra vagy halántékra dörzsölve.


Életmódbeli tippek


- a szabadban végzett, rendszeres mozgás hangulatjavító hatással bír, serkenti az immunrendszert és jelentősen csökkenti a vérben lévő stresszhormonok szintjét.
- érdemes csökkenteni az alkoholfogyasztást és kerülni a dohányzást
- jó hatású mindenfajta stresszoldás, legyen az meditáció, jóga, vagy relaxáció
- a masszázs beindítja a szervezet öngyógyító mechanizmusait
- a jóga harmonizálja az energiákat
- a szauna, a váltózuhany és a Kneipp-kúra edzi a szív- és érrendszert.

Forrás: NőiNetcafé

Vissza
2011.
február
24. 15:39

A növekedési hormon csökkentésével megelőzhető a rák

  A növekedési hormon csökkentésével megelőzhető a rák Aki az örök fiatalság titkát keresi, jó, ha kétszer is meggondolja, mielőtt a növekedési hormonhoz nyúl, mely futótűzként terjed az öregedés elleni iparágban. Ha az eldugott kis ecuadori település lakóival végzett megfigyelés eredményei beigazolódnak, a növekedési hormont inkább csökkenteni kell, mint növelni, hogy megelőzhető legyen a rák és a cukorbaj.
Tovább
2011.
február
08. 11:31

Hogyan öregednek meg a szerveink?

 Hogyan öregednek meg a szerveink? Az életkor előrehaladásával a különböző szervek és szervrendszerek (agy, vese, csont, tüdő, máj, szív, izom, stb.) alaki és működésbeli változáson mennek keresztül.
Tovább
2011.
január
11. 09:38

A járás sebessége az idősebbeknél összefügg a várható élettartammal

A járás sebessége az idősebbeknél összefügg a várható élettartammal A szakértők szerint a járássebesség mérése igen egyszerű és gyors módja lehet az egészségi állapot megállapításának idősebb pácienseknél.
Tovább
2010.
szeptember
01. 07:03

Az örök fiatalság titka - a teloméra órával

Az örök fiatalság titka - a teloméra órával A telomérát úgy kell elképzelni, mint a cipőfűző végére erősített műanyag védőkupakot. Ahogy a kupak a fűzőt, úgy védi a teloméra is a DNS-t a kromoszómák végén. Úgy tűnik, a telomérában rejlik az öregedés kulcsa, ugyanis amikor a teloméra megrövidül, a sejt elkezd öregedni és végül elpusztul.
Tovább
2010.
december
28. 08:08

Fáradt? Nem mindegy, mit eszik

Fáradt? Nem mindegy, mit eszik A téli időszakban reggelenként nehezünkre esik kikelni az ágyból, a rövid és hideg nappalok miatt könnyen kedvetlennek érezzük magunkat. Ha a rosszkedv nem múlik, ha tartós fáradtság és letargia lesz úrrá rajtunk, vegyük komolyan a panaszokat életkortól függetlenül. Nem csak depresszió állhat a háttérben.
Tovább
2009.
november
15. 09:02

Gyógyszerek 60 fölött

Gyógyszerek 60 fölött Az orvosnak a 60–65 év feletti pácienseknél több olyan anatómiai, élettani sajátosságot is figyelembe kell vennie, ami eltér a fiatalabb korú emberekétől.
Tovább
2011.
január
09. 08:11

Ha nem akar elmúlni a nátha

Ha nem akar elmúlni a nátha Jelentősebb a megfázás kockázata legyengült állapotú, idős, más alapbetegségben szenvedő embereknél, illetve kisgyermekek esetében. A nátha közönséges esetben néhány nap alatt kezelés nélkül is megszűnik, ám hajlamosító tényezők esetén súlyosabb szövődmények léphetnek fel.
Tovább
2010.
május
16. 17:08

Hátgerinc-görbület és a csigolyatörések

Hátgerinc-görbület és a csigolyatörések A hátgerinc görbülete az időseknél halálozást jelenthet. A háti gerinc görbületének fokozódása gyakori az idősebb nők körében, és előre jelezheti az illető korábban bekövetkező halálát, akár van csontritkulásuk, akár nincs, fedezték fel az UCLA kutatói.
Tovább
2009.
december
07. 14:39

Idős korban jobb a gyorsabb sétálás

Idős korban jobb a gyorsabb sétálás Egy francia felmérés szerint a lassabban sétálók háromszor gyakrabban halnak meg szív- és érrendszeri problémák miatt gyorsabb kortársaiknál.
Tovább
2009.
november
15. 14:41

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék Lényeg a tápanyaggazdagság! Az időseknek kevesebb kalóriára, ellenben ugyanolyan sok létfontosságú tápanyagra van szükségük, mint a fiatalabbaknak. Fogyasszon sok gyümölcsöt, zöldséget (különösen hüvelyeseket: babot, borsót, stb.), teljes kiőrlésű gabonaterméket, tejterméket, sovány húst (és hústerméket), halat, tojást, valamint növényi olajat.
Tovább
2010.
november
18. 11:07

Mérje meg, milyen öreg!

Mérje meg, milyen öreg! Vajon korunknak megfelelő-e az agyműködésünk, a szívműködésünk, az érrendszerünk, az idegállapotunk? Jogos a kíváncsiság, mivel kutatók szerint a szervezet mentális leépülése egyeseknél már 30 éves kortól megkezdődhet.
Tovább
2009.
november
21. 23:45

Mit együnk, ha lassabban akarunk öregedni?

Mit együnk, ha lassabban akarunk öregedni? Sokszor eredménytelenül próbálkozunk azzal, hogy idős korunkban elkerüljük a vitaminhiányt és ásványianyag-veszteséget. Mitől függ, hogy hogyan táplálkozunk, ha megöregszünk?
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART