2009.
november
21. 23:45

Mit együnk, ha lassabban akarunk öregedni?

Címkék:
élelmiszer piramis Sokszor eredménytelenül próbálkozunk azzal, hogy idős korunkban elkerüljük a vitaminhiányt és ásványianyag-veszteséget. Mitől függ, hogy hogyan táplálkozunk, ha megöregszünk?

Ahogy öregszünk, egyre rosszabbul táplálkozunk, egyre kevesebbet eszünk, vagy egyre kevesebb ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag étel kerül a tányérunkra. Több tényezőre is visszavezethető, miért pont azt és úgy esszük idős korunkban, amit, a hagyományoktól kezdve az anyagi lehetőségeken át az egészségügyi problémákig. Nancy Wellman kutató, a National Policy and Resource Center on Nutrition and Aging igazgatója úgy fogalmaz, hogy a jó táplálkozás és az egészséges étrend egyike az egészséges öregedés egyik legfontosabb területének. "Az étkezés annyira alapvető, hogy gyakran magától értetődőnek tartják." A szakértők szerint annak, hogy idős korban valaki rosszul táplálkozik, és nem élvezi az étkezést, testi, lelki és szociológiai okai vannak.

A helytelen étkezés okai

Bizonyos gyógyszerek étvágycsökkentő hatásúak, vagy beavatkoznak táplálék-felszívódás folyamatába. A szájsebészeti, fogászati problémák, valamint a nyelési nehézségek is befolyásolhatják az időskori étkezést. "Néha fizikai akadályok is tehetnek erről" mondja Karen Zulkowski, Montana Állam Egyetemének kutatója. "A nagyvárosban előfordul, hogy az utca túloldalán van a bolt, az öregek pedig nem tudnak biztonságosan átkelni az úton, hogy beszerezzék az élelmiszereket." Nancy Wellman a lelki tényezők közül azt említi, amikor valaki elveszti a társát, ilyenkor ugyanis nem biztos, hogy szívesen ül le az asztalhoz az, aki egyedül maradt.

Magyarországon vitathatatlanul fontos tényező az idősek táplálkozásában az is, hogy mennyit költhetnek élelmiszerekre. Ahogy öregszünk, egyre több gyógyszert fogyasztunk, és ez nem ritkán az étkezésre fordítható összeg kárára megy. Tavaly a nyugdíjkorhatár feletti öregségi nyugdíj átlagos összege havi 75.000 forint volt, a korhatár alattiaké pedig havi 102.000 forint. Mindkét kategóriában a nők nyugdíja volt jóval alacsonyabb, ez 15-20% különbséget is jelent. (Egyik oka, hogy hagyományosan a nők mennek vagy mentek táppénzre a beteg gyermekekkel, vagy vesznek ki fizetés nélküli szabadságot, évente akár többször is, ez pedig jelentősen rontja helyzetüket később, amikor a nyugdíj összegét megállapítják. Másik oka, hogy még mindig gyakori, hogy az ugyanazon végzettséggel és tapasztalattal rendelkező női munkavállaló fizetése kisebb.)

Megoldás-e a táplálék-kiegészítő?

Az ötven évnél idősebbek nem ritkán táplálék-kiegészítőket szednek, hogy csökkentsék az öregedéssel együtt járó károkat, de ezek néha nem elegendőek, írja egy, az amerikai Dietetikusok Szövetségének Lapjában megjelent tanulmány. A kutatók egy olyan vizsgálat adatait használták, amelyben 6200, különböző etnikai csoportból származó amerikai állampolgárságú személy vett részt, vagyis fehérek, afroamerikaiak, kínaiak és spanyol ajkúak. A kutatás résztvevői étkezéseikről naplót vezettek, amelyben jegyezniük kellett, az egyes étkezések alkalmával mit és milyen összetételben fogyasztottak, valamint az ételek tápanyag-, vitamin- és ásványianyag tartalmát. Ez alapján a kutatók ki tudták számolni, hogy a résztvevők az egyes tápanyagokból a napi ajánlott mennyiséghez képest mennyit fogyasztottak, és ha nem, pótolták-e azt vitaminkészítményekkel.

Magyarországon még csak most van felfutóban ez az ágazat, de a tengerentúlon nagy népszerűségnek örvendenek a táplálék-kiegészítők, az ötven év feletti észak-amerikaiak közel fele szedi rendszeresen valamelyiket, főleg az iskolázott, idősebb fehérek. A kutatók csupán apró különbségeket észleltek az egyes etnikai csoportok között, az alapvető jelenségek mindegyiknél azonosak voltak. Mindegyik csoportban számolni kellett táplálkozási hiányokkal, illetve a legkedveltebb vitaminkészítmények közé mindegyik csoportban a kalcium és C-vitamin tartalmúak tartoztak.

Ugyan kevesebb étkezési problémával kellett számolni azoknál, akik étrend-kiegészítőket fogyasztanak, ám még körükben is előfordultak hiányosságok. Káliumból például ők is a napi ajánlott mennyiségnél kevesebbet visznek be táplálékkal vagy vitaminkészítményekkel a szervezetükbe. Akik magasabb dózisban fogyasztják ezeket a kiegészítőket, azok viszont a napi mennyiséget túllépik, 15%-uk kalciumból, 35%-uk magnéziumból, 7%-uk pedig C vitaminból juttat annál többet a szervezetébe, mint amennyit a szakértők javasolnak. "Sok középkorú felnőtt vagy idős még étrend kiegészítők szedése mellett sem jut elegendő tápanyaghoz" mondja Pamela Schneider, a kutatást végző Minnesotai Egyetem járványtani munkatársa az említett tanulmányban. Úgy fogalmaz, hogy akik vitaminkészítményeket szednek, azok viszont sokszor túllőnek a célon, és többet fogyasztanak belőlük, mint az ajánlott napi mennyiség.

Betegségek, genetikai tényezők hatása az étrendre, emésztésre

Eugenio Mocchegiani, az olaszországi Anconában működő, idősek gyógyításával foglalkozó intézmény táplálkozásgenomikai központjának felelőse úgy véli, az időskori alultápláltságot táplálékfelszívódási zavarok, a szervezetben fellépő gyulladások és genetikai tényezők is okozhatják. A már említett tanulmányban volt, akinek segítettek az egészségmegőrzésben az étrend-kiegészítők, másoknak nem. Ebben egyaránt szerepet játszanak etnikai, környezeti, genetikai tényezők. Ez utóbbi Mocchegiani szerint az esetek 30%-ban fontos, a többi az életmódunkon és a környezetünkön múlik. Például gyulladásos betegségek következtében előfordulhatnak cinkfelszívódási zavarok.

A táplálékfelszívódási zavarok hazánkban is sok étkezési problémát okozhatnak, bár csak becsülni lehet ezeknek az eseteknek az arányát a lakosság számához képest. Magyarországon körülbelül a lakosság 14%-a laktózérzékeny, azaz szervezete nem tudja lebontani a tejcukrot, mert hiányzik az ehhez szükséges enzim, a diagnosztizált esetek száma azonban jóval ez alatt marad. Sokan ugyanis, főleg az elmaradott, hátrányos helyzetű vidékeken, kis településeken és idősek között, ha bélpanaszokat, kellemetlenségeket, puffadást, hasmenést észlelnek tej vagy tejtermék fogyasztásakor, akkor ezeket teljesen elhagyják az étrendjükből, és a bőséges kalciumforrást semmilyen módon nem pótolják, még magas kalciumtartalmú növényi élelmiszerekkel sem.

Szociális, kulturális, életmódból következő együtthatók

Nem elhanyagolható a szerepe a családnak, azaz a szűkebb környezetnek, valamint annak, lakóhelyünkön milyen mintákkal találkozunk, illetve vallási vagy egyéb hagyományaink milyen példákat állítanak elénk. A hatvanas években az Egyesült Államokban az afroamerikai és a ma már a politikailag korrekt fogalmazás jegyében kaukázusinak nevezett népesség körében végzett népegészségügyi vizsgálatok izgalmas különbségeket tártak fel. Az akkor még jobbára szegénynegyedekben élő feketék kevesebb húshoz jutottak, kényszerűségből fogyasztottak több zöldségfélét, az állati belsőségeket (szív, máj, vese) is feldolgozták, míg a középosztálybeli vagy jómódú fehérek konyhájában ezeket az alapanyagokat gyakran kidobták, nem használták fel őket, sokszor került viszont színhús az asztalra. Az afroamerikaiakat kevésbé fenyegette az elhízás, és bizonyos civilizációs betegségek nagyobb arányban fordultak elő a kaukázusi népesség körében. Ugyanakkor a hátrányos helyzetű népesség akár évtizedekkel élhet rövidebb ideig életkörülményei miatt.

Akik erős dohányosok voltak, és szakítottak e káros szenvedélyükkel, azok arról számolnak be, hogy tisztul a szaglásuk, jelentősen javul az ízérzékelésük, nagyobb kedvvel, bőségesebben táplálkoznak, és egy idő után jobban figyelnek arra, mit esznek, mert már kedvüket lelik benne. Ez egyfelől azt jelentheti, hogy egyre jobb minőségű élelmiszereket esznek, rendszeresebbé válik a napi étkezés, ez részben annak is köszönhető, hogy felszabadul az addig nikotinra költött összeg. Másfelől nagy az elhízás veszélye, és sokan valóban a korábbi testsúlyuk tíz-húsz százalékát is felszedhetik magukra. Ilyenkor kellene minél több nyers zöldséget és gyümölcsöt beiktatni az étrendbe, hogy ne a kalóriadús ételekre, esetleg nassolnivalókra szokjanak át a volt dohányosok.

Mivel a gyermekkor, és különösen az első hat év meghatározó, ezért ahhoz, hogy később, felnőttkorban és időskorban ne kelljen a táplálkozási zavarok miatt kialakuló hiánybetegségektől szenvedni, ebben a fogékony korszakban tanulhatja meg mindenki, a szüleitől, hányszor és hogyan érdemes étkezni. És természetesen élethosszig tartó egészséges étrendet követni.

Forrás: origo

 

Vissza
2009.
november
19. 17:10

A plusz kilók plusz éveket jelentenek?

A plusz kilók plusz éveket jelentenek? A túl sok testzsír fiatalabb korban növeli a korai elhalálozás esélyét, ám az idősek esetében egy kis túlsúly épp ellenkező hatást fejt ki.
Tovább
2009.
november
20. 21:23

Egy kis odafigyelés

Egy kis odafigyelés Minden évszakban vigyázniuk kell az egészségükre az idős embereknek, de a téli hónapokban több veszély leselkedik rájuk, mint általában. A helyes életmód segít a bajok megelőzésében.
Tovább
2009.
november
15. 14:41

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék

Idősek táplálkozása: több fűszer, sok folyadék Lényeg a tápanyaggazdagság! Az időseknek kevesebb kalóriára, ellenben ugyanolyan sok létfontosságú tápanyagra van szükségük, mint a fiatalabbaknak. Fogyasszon sok gyümölcsöt, zöldséget (különösen hüvelyeseket: babot, borsót, stb.), teljes kiőrlésű gabonaterméket, tejterméket, sovány húst (és hústerméket), halat, tojást, valamint növényi olajat.
Tovább
2009.
augusztus
24. 00:13

Oliva és hal az infarktus ellen

Oliva és hal az infarktus ellen A mediterrán országokban, de Észak-Európában is jellemzően kevesebben kapnak szívinfarktust, szívbetegséget, mint nálunk. Szakemberek szerint a kedvező statisztika azt mutatja, hogy kevésbé stresszes életmódot folytatnak, és egészségesebben étkeznek: az olivaolaj, valamint a tengeri halolaj segít megelőzni a betegségeket.
Tovább
2009.
november
03. 19:12

Páfrányfenyő az elbutulás ellen?

Páfrányfenyő az elbutulás ellen? A páfrányfenyő (ginkgo biloba) fokozza az agy vér- és oxigénellátását, javítja a szellemi teljesítőképességet, alkalmas időskori memóriaproblémák kezelésére és roboráló szerként is alkalmazható.
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART