2011.
július
07. 17:58

Nyugdíjasok, figyelem: így csaphatnak be!

Címkék:
fogyasztóvédelem Egyre több panasz érkezik a termékbemutatókra a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez, a fogyasztók a vállalkozások korántsem fogyasztóbarát magatartását kifogásolják.

A fogyasztóvédelmi civilszervezet közleménye szerint a termékbemutatókkal kapcsolatos problémák és visszásságok nem új keletűek, és még mindig nem csökkent azon vállalkozások száma, amelyek a fogyasztók hiszékenységére alapozva, elsősorban az idős és beteg embereket célozzák meg termékbemutatóikkal, ahol akár félmilliós vételárért használhatatlan, rossz minőségű termékeket árusítanak - írja a szövetség közleményében.

A FEOSZ hangsúlyozza: az említettek fogyasztók speciálisan védendő csoportjának minősülnek. A vállalkozások magatartása sokszor irányul a vonatkozó kormányrendelet kijátszására, a kötelező tájékoztatást sokszor ködösen, félreérthetően fogalmazva építik be szerződéseikbe, ezzel megpróbálják azt a látszatot kelteni, hogy a vonatkozó kötelezettségnek maradéktalanul eleget tettek.

A fogyasztóknak tudniuk kell, hogy termékbemutatók esetén, ha nem az üzletben vásárolták meg a terméket, akkor az áru kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül el lehet állni a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy vissza kell kapni a teljes befizetett vételárat. Ha kapcsolt hitelszerződést kötöttek a vételár kiegyenlítésére, akkor az indokolás nélküli elállási jog gyakorlása a hitelszerződést is felbontja. A vállalkozásnak kötelessége írásban tájékoztatni a fogyasztót az elállási jog gyakorlásának lehetőségéről és határidejéről. Ha ugyanis ezt elmulasztja, akkor a szerződést semmisnek kell tekinteni, így ekkor a befizetett vételár ismét visszajár - írja közleményében a FEOSZ.

Magas szintű védelem a fogyasztóknak, a fogyasztókat kell oktatni

Magas szintű védelem a fogyasztóknak, a fogyasztóvédelmi jogszabályok átdolgozása, a az alternatív vitarendezési fórumok szerepének erősítése, a tudatos fogyasztói magatartás elősegítése: többek között ezen tényezők szerepelnek Magyarország IV. Középtávú (2011-2014) Fogyasztóvédelmi Politikájáról szóló vitairatban.

A Fogyasztóvédők Országos Egyesülete támogatja a megújulás jegyében történő változtatásokat, mivel egyetért azzal a kitétellel, mely szerint a fogyasztóvédelem új alapokra helyezésére, egyszersmind alapvető szemléletváltásra van szükség. E szerint a fogyasztót kell mindenfajta vizsgálat és az ezzel kapcsolatos törekvések középpontjába helyezni. Helytálló a vitaanyag azon okfejtése is, mely szerint a fogyasztóvédelmi jogszabályokat át kell dolgozni, és korszerűsíteni kell azokat a fogyasztók megfelelő védelme érdekében.

A fogyasztói érdekek védelme szempontjából kiemelkedő szerepük van az egyes hatóságoknak, ugyanakkor a fogyasztó számára jogvitája megoldása során az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek állnak rendelkezésre. Így ezen szervezetek szerepét kell növelni, hatékonyságukat erősíteni, mind hatáskörük, mind eljárási szabályuk, mind az egyes döntések kikényszeríthetősége tekintetében. Örömmel vettük tudomásul, hogy az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Bizottsága 2011. július 5-i nyílt ülése - ahol egyesületünk képviselője is részt vett - után kiadott 4/2010-2014. sz. Állásfoglalása is hasonlóan foglalt állást.

Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor a vállalkozásokat sem a fogyasztóvédelmi politika kidolgozása során, és ahogy arra a vitairat rámutat, a hazai gazdaság erősítése szempontjából, a fogyasztók védelme érdekében is fontos a tisztességes és széleskörű verseny erősítése és biztosítása.

A Fogyasztóvédők Országos Egyesülete kiemelten fontosnak tartja a fogyasztói tudatosság szintjének emelését is. Ehhez pedig szükség van a fogyasztók képzésére, oktatására, ugyanakkor nemcsak a kiszolgáltatott fogyasztói réteg, hanem a vállalkozások képzésére is.

Egyesületünk bízik abban, hogy az Alaptörvényben is rögzített fogyasztói jogok és a megújulás jegyében történő szemléletváltoztatást követően a jövőben a Fogyasztóvédelmi stratégia megvalósítása során tett intézkedésekkel a fogyasztók konkrét tényleges és hatékony védelemben részesülhetnek. Ennek érdekében a vitairattal kapcsolatos javaslatainkat a fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium részére már korábban eljuttattuk és folyamatosan részt veszünk a társadalmi konzultációban.

Forrás: Pénzcentrum

Vissza
2011.
június
10. 10:34

Időseket toboroznak az átverős szűrésekre

Időseket toboroznak az átverős szűrésekre Egészségszűréssel járja az országot egy bútorkereskedő vállalkozás. A jelentkezőktől - ajándékért cserébe - legérzékenyebb egészségügyi adataikat is elkérik, de a "szűrés" csupán átverés - írja a Népszava.
Tovább
2010.
november
24. 10:09

Így verik át az időseket a termékbemutatókon

Így verik át az időseket a termékbemutatókon "Fergeteges bemutató", "ingyenes tanácsadás", "meggyógyítjuk, megfiatalítjuk, megszépítjük", "a csodamatrac rendbe hozza", "INGYEN! INGYEN! INGYEN! GARANTÁLT NYEREMÉNY!" Ilyen és ehhez hasonló szlogenekkel csábítják - elsősorban az idősebb korosztályt - a vállalkozások bemutatóikra, ahol aztán - ha nem később - kiderül, hogy semmi sincs ingyen, semmi sem garantált, és végképp nem gyógyítja, szépíti, fiatalítja meg az adott termék az erre vágyókat.
Tovább
2011.
április
20. 20:45

Nyugdíjasokat vertek át a trükkös hitelkérők

Nyugdíjasokat vertek át a trükkös hitelkérők Új trükkel verik át a gyanútlan öregeket a Dunántúlon. Két győri és egy abdai polgárt keres a rendőrség, trükkjük újszerű, de könnyen kivédhető lett volna. Figyelem: ne próbáljunk "magánbankot" alapítani!
Tovább
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART