2012.
április
20. 23:16

Ötvenen túl már óvatosabban sportoljon

Címkék:
futás Az ízületek idősebb korban már nem terhelhetők úgy, mint huszonévesen. Ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy e korosztálynak le kellene mondania a testmozgásról. Sőt, a jól megválasztott sport jótékony hatással bír - minden korban.

Az úszás, a biciklizés és a gyaloglás a leginkább ajánlott mozgásforma. De hogy változatos legyen, akár mindhárom tréning beépíthető a havi-heti programba. Ám a legfontosabb, hogy bármilyen sportot is űz az ember, tegye azt rendszeresen, vagyis legalább heti egy-két alkalommal, és ne hagyja abba. Az izmok megfelelő karbantartásához ugyanis minimum heti két edzés szükséges.

Természetesen az sem mindegy, hogy milyen korábbi sportteljesítmény áll a hátunk mögött. Mert más szabályok az irányadók azokra, akik egész életükben sportoltak, igénylik a mozgást és hozzá is szoktak, és megint mások azokra, akik csak ritkán sportoltak.

A korábban futók a gyaloglásra, biciklizésre szoktak áttérni, a teniszezők az egyéniről a páros játékra, mert így kevesebbet kell futkosniuk, általánosságban pedig azt lehet mondani, hogy az ugrálással járó testmozgás nem ajánlott, ha már nem fiatalok az ízületek.

Hogy mikor érkezik el az ideje annak, hogy az aktív sportban lassítsunk, azt többnyire az ízületek állapota jelzi. Általában térd- vagy csípőproblémák, fájdalmak jelentkeznek, s intenek arra, hogy kímélőbb testmozgásra érdemes átállni.

Fő a fokozatosság

Más a helyzet, ha valaki korábban csak hébe-hóba sportolt, és csak ötven felett szánja rá magát a mozgásra. Ilyenkor elsődleges, hogy kis lépésekben, fokozatosan építse be a sportot mindennapi életébe. Kezdve például azzal, hogy egy villamosmegállóval korábban száll le, és hazasétál, vagy egy-két emelettel lejjebb állítja meg a liftet, és lépcsőn megy tovább.

Aki nem szokott hozzá a megerőltető mozgáshoz, kezdetben gyalogoljon egyre többször. De mielőtt elkezdené, a gerinc és a térd védelmének érdekében nagyon fontos megfelelő cipőt választania, és sporttalpbetétet is tehet az edzőcipőbe, amely védi az ízületeket. Ez utóbbi elsősorban azoknak ajánlott, akiknek korábban volt már harántsérülésük. Ha a gyaloglás már rendszeres és nem megerőltető, fokozatosan kiegészíthető a biciklizéssel, úszással vagy tornával.

Forrás: stop.hu/Családi lap

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART