2012.
december
17. 08:32

Szerény lesz a karácsony

Címkék:
karácsonyi vásárlás Elvesztette „előnyét” a decemberi ünnepi időszak a hazai kiskereskedelemben. A megnövekedett forgalom nem tudja kompenzálni a második fél évben jelentősen csökkent lakossági fogyasztást. Bár a családok az idén is többet költenek majd, mint az előző évben, ez a kereskedők szerint visszaesést jelent a megvásárolt árumennyiségben - írja a Magyar Hírlap.

Bár a hazai kereskedőknél már hetekkel ezelőtt megjelent a karácsonyi kínálat, és akciókból sincs kevés, a vásárlók többsége az idén is az utolsó pillanatokra hagyja az ajándékvásárlást. Ahogyan az már évek óta megszokott, a vásárlások középpontjában az ár áll, s e téren egyre tudatosabb a magyar fogyasztó. „Sok vásárló eleve az akciókkal számol, éppen ezért az utolsó napokra halasztja a bevásárlást, reménykedve az olcsóbb árakban” – tudtuk meg az Országos Kereskedelmi Szövetségtől. Az OKSZ szerint sokan több helyen is megnézik a kiszemelt termék árát, s a legolcsóbbat választják.

Az idei ünnepi vásárlásokat is a takarékosság jellemzi. Az étkezésen kevesebbet, a drágább ajándékokon többet próbálnak spórolni a háztartások. Az elmúlt években a decemberi kereskedelmi forgalom az év utolsó hónapját megelőző novemberihez képest minden alkalommal szinte hajszálpontosan 150-150 milliárd forinttal nőtt. Ez a költekezési többlet nagyjából fele-fele arányban oszlott meg az élelmiszerek és az iparcikkek között. Tavaly 710 milliárd forintot költött a lakosság élelmiszerre és iparcikkekre összesen, novemberben ez az összeg 560 milliárd forint volt. Decemberben élelmiszerekre költjük a legtöbbet, ennek értéke 80-90 milliárd forint. Az ajándékokra pedig 70-80 milliárd forintot adtak ki az elmúlt években a családok. Az idei kilátások azt mutatják, hogy a költekezés nagyobb, a megvásárolt árumennyiség azonban kisebb lesz a tavalyinál. Az OKSZ becslése szerint az ünnepi szezon sem segíthet a kereskedelem idei évi teljesítményén: figyelemmel a második fél évi nagyobb ütemű visszaesésre, decemberben kétszázalékos forgalomcsökkenésre számítanak az előző évi fogyasztási szinthez viszonyítva.

A GfK Hungária közlése szerint az év utolsó hónapjára esik a háztartások napi fogyasztásicikk-vásárlásai-ból származó összforgalom mintegy tíz százaléka. „A karácsonyi időszak nemcsak az ajándékozásé, hanem az otthoni vendéglátásé is, a sütés-főzés legfontosabb kellékeiből és az italokból is többet vásárolunk ebben az időszakban” – tájékoztatott a piackutató intézet.

A decemberi vásárlások legfontosabb színhelyei egyértelműen a széles termékválasztékot, kedvezőbb árakat és akciókat kínáló hipermarketláncok. Decemberben minden három forintból egyet valamelyik hipermarketben költenek el a vásárlók. A drogériáknak szintén fontos időszak a karácsony, hiszen itt is kiemelkedő a decemberi forgalomnövekedés, elsősorban a szépségápolási ajándékcsomagoknak köszönhetően.

A GfK Hungária háztartáspanelének adatai szerint a december kiskereskedelmi „előnye” az elmúlt években egyre csökkent, az utóbbi időben pedig stagnál. A 2006-os év volt ebből a szempontból talán a legjobb, akkor mintegy 25 százalékkal költöttek többet a háztartások decemberben egy átlagos hónaphoz képest. Azóta viszont csökkenő tendenciát mutat a különbség. 2011-ben tizenkilenc százalékkal haladta meg a decemberi összköltés a havi átlagot.

Forrás: Magyar Hírlap

Vissza
Kapcsolat
Nemzeti Civil Alapprogram
A program a Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával valósult meg.

Magyar Távirati Iroda

Kikötő pART